سلول بنیادی، بنیان، تکامل جنین
تاریخ انتشار: شنبه 28 آبان 1390
کشف چگونگی تصحیح خطاهای مراحل تکوین جنین

  کشف چگونگی تصحیح خطاهای مراحل تکوین جنین

محققان مکانیزم جدیدی را تحت عنوان به تاخیر انداختن تکوین کشف کردند که ممکن است توضیح دهد چگونه خطاهای موجود در تکوین جنین های انسان به طور طبیعی برای پیشگیری از نقایص مادرزادی اصلاح می شود.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از Medical Xpress، در مطالعه ای که در مجله PNAS به چاپ رسیده است، محققان موسسه دندانپزشکی کینگ کالج لندن نشان دادند که چگونه یک مسیر کلیدی تکوین، معروف به مسیر BMP، مسئول اطمینان از تصحیح  خطاهای یک ارگان حین رشد غیر طبیعی در رحم مادر است.
انسان از یک تخم لقاح یافته، که طی فرایند جنین زایی به جنین تکوین می یابد ایجاد می شود. بسیاری از فرایندهای درگیردراین تکوین بسیار پیچیده و مستعد خطا هستند. خطاها درجنین زایی می تواند به نقائص هنگام تولد که در سه تا پنج درصد از تولد های انسان رخ می دهد منجر شود، اما با توجه به پیچیدگی جنین زایی، این رقم پایین خطا موجب شگفتی است.

برای کشف چگونگی اجتناب ازاین نقص های بالقوه، این تیم شکل های مختلف دندان ها، در جنین های در حال تکوین موش را بررسی کردند. آنها  جهشی را در ژنی به نام Barx1 که در طول تکوین دندان های آسیا بیان می شود ایجاد کردند .از دست دادن عملکرد Barx1 موجب ایجاد دندان آسیای غیر طبیعی آنطور که انتظارمی رفت نشد، اما در عوض تکوین دندان آسیا به مدت 24 ساعت در طول جنین زایی به تاخیر افتاد.

این به تاخیر انداختن به علت کاهش در مسیر سیگنالینگ (مسیری مرکزی در تکوین جنین) BMP ایجاد شد. در طی این مدت تاخیر، فعالیت BMP به طور پیوسته افزایش یافته و درنهایت به سطح بالاتر از آستانه نرمال رسید و تکوین دندان آسیا متعاقبا سرعت گرفته تا با بقیه جنین متناسب شود.
محققان نشان می دهند که این به تاخیر انداختن مستقل تکوین ارگان، راهی است برای تصحیح خطاهای موجود در سیگنالینگ سلولی جنین که ممکن است منجر به رشد غیر طبیعی شود.

پروفسور Paul Sharpe گفت : به تاخیر انداختن تکوین ممکن است به نوبه خود یک مکانیزم فراگیر را ایجاد کند که به بافت ها واندام های در حال تکوین اجازه  تصحیح هراشتباه کوچکی را در فعل و انفعالات سیگنالینگ پیچیده برای تحریک فرایندهای تکوین دهد.
او افزود: ما اکنون می خواهیم مکانیسم های مولکولی پشت این فرآیند را کشف کنیم تا ببینیم آیا در تکوین ارگان های دیگر نیز اتفاق می افتد. اگر ما بتوانیم بفهمیم که این فرایند چگونه کار می کند ،  به ما بینش روشنی درمورد توسعه نقائص هنگام تولد درانسان می دهد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 11 اسفند,1391

صدیقه

slm khoob bud

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه