تاریخ انتشار: دوشنبه 02 شهریور 1394
نتایج سلول درمانی بیماران کلیوی امیدوار کننده است
مسئول گروه کلیه دپارتمان سلول های بنیادی

  نتایج سلول درمانی بیماران کلیوی امیدوار کننده است

نتایج تحقیقات مستمر محققان ایرانی نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی در بهبود و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های کلیوی کاربرد دارد و موثر است.
امتیاز: Article Rating

سلول درمانی از روش‌هایی است که سال‌ها پیش پس از طی مراحل تحقیقاتی وارد چرخه درمان بیماری‌ها شده است. در ایران نیز نتایج تحقیقات گسترده در مورد کاربردهای درمانی سلول‌های بنیادی در سال‌های اخیر به خوبی نمایان شده است به گونه‌ای که از این روش برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود.

متن پیش رو،گفت و گوی "بنیان" با دکتر رضا مقدس علی، دکترای زیست شناسی سلولی تکوین، مسئول گروه کلیه دپارتمان سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان در زمینه جدید ترین اقدامات سلول درمانی بیماران کلیوی و نتایج تحقیقات آنها است.

آقای دکتر لطفا درمورد جدیدترین تحقیقاتی که در زمینه بیماری های کلیوی شده برای ما توضیح بدهید.
ما در حال حاضر در دو حوزه اصلی فعالیت می کنیم. حوزه اول بخش تحقیقات در زمینه بیماری های کلیه و کاربرد سلول های بنیادی است و حوزه دیگر در زمینه انجام آزمایشات کارآزمایی های بالینی در ارتباط با بیماری کلیه است. مطالعات در هر دو حوزه، در راستای هم است تا پس از گذر از فازهای مختلف تحقیقاتی به درمان نزدیک شویم.
حوزه تحقیقاتی و کارآزمایی شامل چه مواردی می شود؟
تحقیقات در زمینه های مختلف مانند تمایز سلول های بنیادی به سلول های کلیوی، فعالیت روی سلول درمانی نارسایی های حاد و مزمن کلیوی در مدل های حیوانی ، بررسی بحث های تشخیصی و درمانی روی بیماری های پلی کیستیک است. در حوزه کارآزمایی و آزمایشگاهی می توان به فعالیت های آزمایشگاهی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که در حال تحقیق روی بیماری های کلیوی از جمله نارسایی حاد، ژنتیکی و بیماری‌های گلومرولی‏ هستند اشاره کرد. همچنین استفاده از سلول های بنیادی در ایمونولوژی پیوند در ارتباط با پیوند کلیه، افزایش بقای پیوند و کاهش داروهای ایمونو ؟ در مدل های حیوانی و در محیط آزمایشگاه از دیگر فعالیت های آزمایشگاهی در حال انجام است.
چه کارآزمای های بالینی در حوزه بیماران کلیوی انجام شده است؟
دو کارآزمایی بالینی در استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی مغزاستخوان در بیماران کلیه پلی کیستیک و بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه درحال انجام است. در هردو مورد تعدادی بیمار وارد مطالعه شدند و در حال دریافت پیوند سلول بنیادی و  در حال پیگری هستند. تعداد بیمارانی که باید وارد طرح سلول درمانی بیماران مبتلا به  پلی کسیتیک شوند 6 بیمار است که تا کنون چهار بیمار انتخاب شده، وارد آزمایش شده اند و پیوند سلول بنیادی دریافت کرده اند. این بیماری، یک بیماری ژنتیکی است که کلیه دچار کیست و در نهایت نارسایی می شود.  تعداد بیماران مورد نیاز برای طرح سلول درمانی بیماران مبتلا به نارسایی مزن کلیه که افراد به دلیل فشار خون یا دیابت به آن مبتلا می شوند، 10 بیمار است که تا کنون دو الی سه بیمار وارد طرح شده اند و امیدواریم تا یک سال آینده نتایج پیگیری درمانی این افراد خوب باشد تا بتوانیم در فاز بعدی کار را ادامه دهیم.

بیمارانی که وارد این طرح می شوند باید دارای چه خصوصیاتی باشند؟
بیماران کلیوی برای ورود به این طرح، از نظر بالینی نباید به مرحله دیالیز و کاندیدی برای پیوند رسیده باشند. انتخاب بیماران براساس میزان فیلتراسیون گلومرولی یا  اندکس آزمایشگاهی برای کارکرد کلیه است و در محدوده مشخص در طرح تعریف شده است. اگر نتایج خوب باشد و کارایی سلول ها ثابت شود در بیماران دیگر نیز تزریق انجام خواهد شد.

سلول های بنیادی که به این بیماران تزریق می شوند، از چه منبعی بوده و نتایج این طرح چه زمانی مشخص می شود؟
 سلول های بنیادی که به این افراد تزریق میشود، سلول های بنیادی مزانشیمی که از مغز استخوان خود فرد گرفته می شود است و نتایج آن تا یک سال آینده مشخص خواهد شد. اگر نتایج مطلوب باشد و کارایی آن ها ثابت شود فازهای بعدی که فازهای دو و سه هستند را  آغاز خواهیم کرد و آزمایشات روی تعداد بیشتری مریض انجام می شود. ما به نتایج امیدوار هستیم اما هر محصول دارویی و سلولی که وارد کلینیک شود چند سال زمان نیاز دارد تا به مرحله بالین برسد.
 این دو طرح فقط توسط مرکز شما یا با همکاری مراکز دیگر انجام میشود؟
ما و گروه های دیگر در ارتباط با انجام کارآزمایی های بالینی مولتی دیسیبلینیر هستیم. به این معنی که با مراکز دیگر مانند دانشگاه های علوم پزشکی در حال همکاری بوده و کارآزمایی ها به صورت مشترک انجام می شود. هر دو طرح پلی کسیتیک و نارسایی مزمن کلیه با همکاری خانم دکتر محلوق،از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران- ساری در حال انجام است. همچنین با دانشگاه شهید بهشتی در زمینه پیوند سلول بنیادی مزانشیمی برای بحث های ایمونولوژی پیوند، پیوند کلیه و کارهای تحقیقاتی دیگر در مقاطع مختلف ارشد و دکتری درحال همکاری هستیم. طرح های تحقیقاتی با مقاطع پسا دکتری این دانشگاه در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.
آیا این تحقیقات در کشورهای دیگر هم انجام شده است؟
کاربرد سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان در درمان بیماری های زیادی استفاده شده و نتایج امیدبخشی مخصوصا روی حیوانات حاصل شده است. کشور ایران هم این تحقیقات را روی  مدل میمون امتحان کرد که نتایج آن در مجلات معتبر دنیا منتشر شد.

از پروژه های تحقیقاتی دیگری که انجام شده است برای ما بفرمایید.

تحقیقات دیگر در زمینه بیماری مجاری ادرار و بی اختیاری ادرار خانم ها است که از چند سال گذشته با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیمارستان لبافی نژاد سرکار خانم دکتر شریفی  اقدس درحال انجام است. برای درمان این بیماران سلول هایی تحت عنوان سلول های مشتق از عضله را از خود فرد تهیه کرده و به خود فرد تزریق می شود. در فاز اول این تحقیقات 10 بیمار پیوند شدند که نتایج پیگیری درمان آنها آماده است و مقالات آن تایید شده و منتظر انتشار آن ها هستیم . به دلیل موفق بودن فاز اول بالافاصله فاز دوم با 20 مریض آغاز شد. در فاز دوم حدود 15 مریض پیوند شده اند و بعد از پیوند چند بیمار باقی مانده، این فاز هم تمام می شود.نتایج این تحقیقات  خوب بوده و ما در مرحله ای هستیم که می توانیم سلول ها را جدا سازی ، تکثیر و پیوند کنیم. با توجه به اینکه این بیماری، یک بیماری شایع در خانم ها است امیدواریم نتایج تحقیقات اثر بخش باشد.
خانم ها به دلیل زایمان های سخت و زایمان های طبیعی زیاد مبتلا به این بیماری می شوند. در این بیماری اسفنکتری قوام خود را از دست می دهد و میوپاتی درگیر شده و به مرور زمان حالت خود را از دست می دهد. وقتی درمان های روتین برای این بیماری نتیجه بخش نیست، سلول درمانی برای ترمیم ناحیه انجام میشود. نتایج تا کنون مطلوب بوده و بیماران با درجات مختلف بهبود، از درمان خود راضی بوده اند.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه