تاریخ انتشار: یکشنبه 08 شهریور 1394
تکنیکی برای جوان سازی سلول های افراد پیر مبتلا به استئوآرتریت

  تکنیکی برای جوان سازی سلول های افراد پیر مبتلا به استئوآرتریت

تیمی از محققین در یورک از ظرفیت باورنکردنی جانورانی مانند سمندر که قادر به ترمیم اندام های حرکتی قطع شده هستند، برای ترمیم بافت های از دست رفته استفاده کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net،در این مطالعه محققین بریتانیایی تکنیکی را برای جوان سازی مجدد سلول ها از افراد پیر مبتلا به استئوآرتریت استفاده کرده اند تا غضروف آسیب دیده را ترمیم کنند و درد را کاهش دهند. در حال حاضر درمانی برای مهار پیشرفت استئوآرتریت وجود ندارد و افرادی با فرم شدید بیماری اغلب احتیاج به جایگزین های مفصلی دارند. سلول های بنیادی مغز استخوان خود بیمار منبع ارزشمندی برای درمان هستند و می توانند بافت های مفصلی را در بدن ترمیم کنند و دچار رد پیوند نشوند. با این حال، در افراد پیر تعداد سلول های بنیادی کاهش می یابند و کمتر قادر به رشد و ترمیم بافت هستند.

در سمندرها، سلول ها در پاسخ به آسیب دچار فرایندی به نام تمایززدایی می شوند و تجمع پیدا کرده و به حالت شبه بنیادینگی برمی گردند و این امر می تواند منجر به تولید سلول های تخصص یافته و ایجاد بافت جدید می شود. محققین درصددند که این فرایند را در مورد انسان نیز شبیه سازی کنند. آن ها اسفروئیدهایی از تجمعات سلولی را کشت کردند که به وسیله چشم غیر مسلح نیز مشاهده می شدند. فرایند شامل برگرداندن سلول ها به مرحله بنیادینگی است که منجر به کاهش اندازه های سلولی می شود. با استفاده از این تکنیک، محققین سلول های انسانی را نیز تمایززدایی کرده و به مرحله جنینی بردند. این سلول ها قادر به تولید بافت های جدید هستند. آنها از داروهایی استفاده کردند که قادر به القای خودخواری هستند و تمایززدایی را در آن ها به طور موثر در کشت سه بعدی تحریک کردند. محققین می گویند که گام بعدی در این مطالعه به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد فرایند تمایززدایی است تا بتوانند تیمار صحیحی را برای ترغیب ترمیم بافت مفاصل آسیب دیده شناسایی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه