تاریخ انتشار: یکشنبه 15 شهریور 1394

  رسوب اسیدهای چرب در نزدیکی سلول های بنیادی مغز بیماران آلزایمری

بیماران آلزایمری دارای رسوبات چربی در مغزشان هستند. از اولین بار که این بیماری در حدود 109 سال پیش شناسایی شد، اینک برای اولین بار محققین در دانشگاه مرکز تحقیقات بیماستان مونترال تجمعات قطرات چربی را در مغز بیمارانی که به دلیل آلزایمر می میرند کشف کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، این مطالعه جدید راه را برای ایجاد داروهایی که این بیماری را معالجه کنند و یا حداقل پیشرفت آن را کند کنند باز می کند. این محققین می گویند که ما رسوبات اسیدهای چرب را در مغز بیمارانی که بدلیل این بیماری می میرند و هم چنین موشهایی که به طور ژنتیکی برای ایجاد آلزایمر مدیفه شده بودند، مشاهده کردیم. آزمایشات نشان می دهد که این رسوبات چربی غیر طبیعی می تواند شروع این بیماری باشد.

در این مطالعه در ابتدا محققین سعی براین داشتند که دریابند که چرا سلول های بنیادی مغز که به طور طبیعی به ترمیم مغز کمک می کنند، در قبال بیماری آلزایمر کاری نمی کنند. آن ها قطرات چربی را در نزدیکی سلول های بنیادی و در سطح درونی مغز موش های آلزایمری پیدا کردند. دکتر آلویر آلزایمر نیز در سال 1906 به این تجمعات چربی اشاره کرده بود اما این مشاهده در طول زمان به فراموشی سپرده شده بود. این محققین با مطالعه 9 بیمار آلزایمری مرده دریافتند که مغز آن ها در مقایسه با افراد سالم(نسبت به این بیماری) و مرده میزان قطرات چربی کمتری دارد. آنالیزهای بیوشیمیایی نشان داد که این قطرات چربی تری گلیسریدهای غنی از اسیدهای چرب خاص هستند که می توانند در روغن های جانوری و گیاهی یافت شوند. محققین دریافته اند که این اسیدهای چرب با گذشت عمر به وسیله مغز ساخته می شوند اما وجود برخی ژن های مرتبط با آلزایمر این روند را تسریع می کند. خوشبختانه مهارکننده های دارویی وجود دارند که آنزیم تولید کننده این اسیدهای چرب را مهار می کنند. می توان از این داروها که معمولا برای مهار چاقی استفاده می شود در درمان موثر آلزایمر نیز استفاده کرد. شناسایی ارتباط دقیق بین این قطرات چربی و سلول های بنیادی که در ترمیم مغز و حافظه نقش دارند نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه