تاریخ انتشار: شنبه 28 شهریور 1394
راهی جدید برای ترمیم اعصاب: استفاده از اگزوزوم ها برای القای ارتباطات سلول- سلول

  راهی جدید برای ترمیم اعصاب: استفاده از اگزوزوم ها برای القای ارتباطات سلول- سلول

طب ترمیمی به طور روز افزون از سلول های بنیادی به عنوان رویکردی امیدوارکننده برای درمان بسیاری از آسیب ها استفاده می کند. سلول های بنیادی پیوند شده می توانند به هر نوع سلولی از جمله نورون ها تمایز یابند تا طناب نخاعی اسیب دیده را مجددا بهم وصل کنند و فلجی را ترمیم کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعات نشان داده است که عوامل متعددی سلول های بنیادی پیوند شده را برای تمایز به نورون ها القا می کنند. مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه Tufts گزارشی را در مورد راهی جدید و امیدوارکننده برای القای سلول های بنیادی مزانشیمی برای تمایز به سلول های شبه نورونی ارائه کرده اند که این راه تیمار سلول ها با اگزوزوم ها است.

اگزوزوم ها ذرات بسیار کوچک توخالی هستند که از بسیاری از انواع سلول ها ترشح می شوند. آن ها محتوی پروتئین ها و مواد ژنتیکی عملکردی هستند و به عنوان وسیله ای برای ارتباطات سلولی عمل می کنند. در سیستم عصبی، این اگزوزوم ها رشد عصبی را هدایت می کنند، ارتباطات عصبی را کنترل می کنند و به ترمیم اعصاب محیطی کمک می کنند. در این مطالعه محققین نشان داده اند که اگزوزوم های مشتق از سلول های PC12 در مراحل مختلف تمایز خودبخودشان می توانند موجب شبه عصبی شدن سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی شوند. نقش این اگزوزوم ها در القای تمایز سلول های بنیادی انسانی پیش از این مورد مطالعه قرار نگرفته بود. این محققین نشان دادند که اگزوزوم ها حاوی میکروRNAهایی هستند که رفتار سلولی را تنظیم می کنند و نقش مهمی در تمایز عصبی بازی می کنند. محققین براین باورند که اگزوزوم ها با انتقال میکروRNAها به سلول های بنیادی می توانند موجب تمایز آن ها شوند. آنها بدنبال این هستند که در مطالعات آینده به مکانیسم دقیق این فرایند پی ببرند. محققین می گویند که با شناسایی پروتئین ها و میکروRNAهای دخیل در این فرایندهای تمایز می توان بزودی از اگزوزوم های سنتتیک برای القای تمایز استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه