تاریخ انتشار: دوشنبه 15 آبان 1391
تزریق مغز استخوان در شکستگی تازه ساق و بازو (درمان غیرجراحی)

  تزریق مغز استخوان در شکستگی تازه ساق و بازو (درمان غیرجراحی)

دکتر ذبیح الله حسن زاده، دکتر یدالله رضایی، دکتر غلامحسین کاظمیان، دکتر علیرضا رحیم نیا، دکتر علی نعمتی و دکترعلی رضا دبیری در مقاله ای نتایج حاصل از تزریق مغز استخوان در شکستگی تازه ساق و بازو(درمان غیرجراحی) را اعلام کردند.
امتیاز: Article Rating

 

در مقاله ای که توسط کنگره EFORT (برلین 2012) نیز پذیرش و قبول شده است، متخصصان ایرانی نتایج تزریق مغز استخوان در شکستگی تازه ساق  و بازو(درمان غیرجراحی) را گزارش دادند.
Delay union , Nonunion از چالش های شکستگی های استخوانهای بلند در ارتوپدی است. پروسه Healing در سه فاز inflammation , Reparative, Remodeling رخ می دهد.
پس از شکستگی آنزیم های لیزومی و اتساع عروق خونی و نشت پلاسما و کاهش فشار اکسیژن در محل شکستگی همراه با افزایش PH در فاز اول رخ می دهد.
عوامل متعددی بر این فرایند تاثیر می گذارد. جریان خون موضعی ، سن، آنمی سیستمیک ، عوامل هورمونی، تغذیه ، WB ، سیگار و BMP و تاثیرات مولتی فاکتوریال از آن جمله اند. 
به علت اشکال در خونرسانی استئوسیت ها لبه شکستگی از بdن می روند بنابراینT لبه های Fx فاقد سلول های زنده می شود. از سوی دیگر، 10-5% شکستگی ها به صورت عام دچار یونیون تاخیری،  Nonunion و مال یونیون می شوند.کاهش میزان نان یونیون و تسریع در سرعت یونیون از اهدافی است که جراحان ارتوپدی را بر آن داشت تا از مغز استخوان و BMP ، فاکتورهای رشد و PRP در موضع شکستگی استفاده کنند. در این مطالعه 32 بیمار در دو مرکز درمانی امام حسین(ع) و بقیه اله متوسط سن 2/31 سال به صورت متوالی یک درمیان  با شکستگی باز و شکستگی ساق (جوان، انرژی کم، Fx بسته) که اندیکاسیون درآن Non operative داشتند تحت بی حسی موضعی بصورت اولیه در اتاق عمل (اورژانس) با سوزن پونکسیون (جمشیدی) تحت آسپراسیون مغز استخوان به مقدار 10 سی سی قرار گرفتند و گروه دوم تنها به صورت CR و آتل یا گچ درمان شده و رادیوگرافی طی هفته 2،4،6، 12 و 16 قرار گرفتند.
این روش درمانی، با اخذ رضایت اقدام، در اتاق عمل اورژانس به صورت سرپایی انجام می شود.
بیماران در معرض سندرم کمپارتمنت اندام و Tense از مطالعه خارج می شدند. در گروه شاهد که 16 نفر بودند، 2 مورد از دست دادن ریداکشن و 2 مورد نان یونیون و 13 مورد یونیون ملاحظه شد. 
در گروه اول تزریق مغز استخوان سرعت یونیون و اندام فوقانی در 5 هفته و در اندام تحتانی 12 هفته یونیون سه کورتکس توسط یک رادیولوژیست و یک ارتوپد تایید شد.
نتایج: تفاوت معنی داری در گروه تزریق در سرعت یونیون و کاهش میزان نان یونیون دیده شد. P<16% .
جمع بندی: از آنجا که در این مطالعه میزان نان یونیون مدت یونیون کاهش یافته است و تکنیک بسیار ساده و ارزان و استفاده از بافت خود بیمار است، می تواند توصیه شود. البته برای قضاوت نهایی باید بیماران بیشتری مورد مطالعه قرار گیرند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 01 شهریور,1392

سلام از استقبال عزیزان ساسگزار و علاقه مند به روییت نظراتشان هستم

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه