تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 مهر 1394
تقویت بانک سلول‌های بنیادی برای کشور درآمدزایی مطلوبی دارد
دبیر شورای توسعه مراکز پذیره‌نویسی اهدای سلول‌های بنیادی:

  تقویت بانک سلول‌های بنیادی برای کشور درآمدزایی مطلوبی دارد

دبیر شورای توسعه مراکز پذیره‌نویسی اهدای سلول‌های بنیادی گفت: اگر کشور بانک اطلاعاتی قوی از سلول‌های بنیادی داشته باشد نه تنها نیاز داخلی کشور تامین می‌شود، بلکه درآمدزایی مطلوبی برای کشور به همراه دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از فارس، امیر علی حمیدیه گفت: تشکیل شورای ملی توسعه نظارت بر مراکز پذیره‌نویسی اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز غیرخویشاوند و بانک‌های خونی بند ناف از بخش‌های مهم طرح تحول سلامت است که با دستور وزیر بهداشت حرکت و جهشی بزرگ برای پیشرفت کشور خواهد بود.

وی با اشاره به این نکته که 50 درصد پیوندهای سلول‌های بنیادی امروزه از افراد غیرخویشاوند انجام می‌شود، افزود: متاسفانه با کوچک شدن خانواده‌ها مشکلات در این زمینه زیاد شده است و در حال حاضر از هر 10 بیمار نیازمند پیوند تنها 3 نفر از آنها دهنده سلول بنیادی از میان خویشاوندان وجود دارد.

دبیر شورای توسعه مراکز پذیره‌نویسی اهدای سلول‌های بنیادی افزود: علیرغم اینکه در سال‌های گذشته در کشور به صورت جزیره‌ای مراکزی برای پذیره‌نویسی اهدای سلول‌های بنیادی ایجاد شده است ولی به دو دلیل هنوز با میزان مطلوب اهدا کننده فاصله داریم. اول اینکه این مراکز کوچک هستند و ظرفیت پایینی دارند و دوم اینکه تاکنون قانون مدونی برای آن وجود نداشت.

حمیدیه ابراز امیدواری کرد: با آیین نامه‌ای که توسط وزیر بهداشت ابلاغ شده است پذیره‌نویسی به صورت یکپارچه و ملی در خواهد آمد و از این پس مراکز قبلی و مراکز جدیدی که به وجود خواهند آمد، طبق این قانون عمل خواهند کرد.

وی افزود: با بودجه‌ای که به این حوزه اختصاص داده خواهد شد ایران به جمع کشورهایی اضافه می‌شود که نه تنها نیاز داخلی را تامین می‌کند بلکه نیاز سایر کشورها را نیز می‌تواند تامین کند. ایران از سال 2010 عضو مجمع جهانی اهدای سلول بنیادی بوده است اما با توجه به تعداد کم اهدا کننده این نیاز احساس می‌شود که هم منابع بیشتری تخصیص داده شود و هم تبلیغات گسترده تری در این حوزه صورت بگیرد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی اظهار داشت: در حال حاضر برای هر نمونه‌ای که از خارج خریداری می‌شود بین 20 تا 45 هزار دلار ارز از کشور خارج می‌شود که رقم بسیار بالایی است. این در حالی است که اگر کشور همانند کشورهای پیشرو بانک اطلاعاتی قوی داشته باشد نه تنها نیاز داخلی کشور تامین می‌شود و از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود بلکه بسیاری از کشورها از جمله کشورهای منطقه که از نظر سازگاری ژنتیکی به ما نزدیک هستند به ایران وابسته خواهند شد و درآمدی مطلوبی را برای کشور به همراه خواهد داشت، در عین حال کمک بسیار خداپسندانه‌ای به بیماران نیازمند خواهد بود.

وی با تقدیر از همت وزیر بهداشت برای راه‌اندازی این شورا گفت: وی با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی توانسته است قانونی اصولی و افتخارآمیز برای کشور را در دوران وزارت خود در این زمینه اجرایی کند. وی همچنین به طور جدی پیگیر تامین منابع مالی برای گسترش بانک‌های سلول بنیادی است.

حمیدیه با تمجید از اجرای طرح تحول سلامت در این حوزه گفت: در حال حاضر اگر کسی پیوند از خویشاوند را در کشور انجام دهد حدود 1000 دلار هزینه دارد در حالی که همین پیوند در اروپا و آمریکا بین 350 هزار تا یک میلیون دلار هزینه دارد.

وی افزود: ما نه تنها دانش لازم برای انجام تمامی عمل‌های این حوزه را داریم بلکه می‌توانیم دیگر کشورها را نیز پوشش دهیم و تنها نیاز است که زیرساخت‌ها را بهبود ببخشیم و تعداد مراکز پیوند را افزایش دهیم و در عین حال مراکز پذیره‌نویسی اهدای سلول‌های بنیادی را نیز گسترش دهیم.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه