تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 مهر 1394
نارسایی کلیه؟ رشد کلیه های جایگزین!

  نارسایی کلیه؟ رشد کلیه های جایگزین!

شاید ما به اهمیت کلیه های خود به اندازه قلب و مغز آگاه نباشیم، اما این اندام حیاتی موجبات تبادل و فیلتراسیون مواد زاید را برای بدن ما فراهم می آورد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، دکتر ملیسا لیتل در انستیتو تحقیقاتی Murdoch می گوید که امکان ایجاد و رشد کلیه های جدید از ابتدا وجود دارد و دستاورد آن ها در این زمینه گام مهمی به سمت طب ترمیمی محسوب می شود. این محقق به مدت 25 سال روی چگونگی تشکیل کلیه مطالعه کرده است و قصد دارد با استفاده از این مدل کلیوی به ارزیابی بیماری های ژنتیکی کلیوی بپردازد.

نارسایی مزمن کلیوی یکی از مشکلات رو به افزایش سلامتی است و متاسفانه مبتلا شدن به این نارسایی به صورت خاموش صورت می گیرد و اغلب افراد زمانی علایمی مانند خستگی، پف کردن، تغییرات ادراری، سرگیجه و فشار خون را تجربه می کنند که 90درصد کلیه شان را از دست داده اند. این بیماری هزینه ای معادل یک بیلیون دلار را سالانه به دولت استرالیا تحمیل می کند. از جمله گزینه های درمانی برای این بیماری پیوند کلیه است که خود به دلیل کمبود اهداکننده کم با محدودیت هایی مواجه است. در جهت رفع این محدودیت ها محققین درصدد ساخت و شبیه سازی اندام کلیوی برآمدند. دکتر پولارک در دانشگاه سیدنی می گوید که کلیه اندامی پیچیده است و به همین دلیل ایجاد بستری که بتوانیم سلول های بنیادی را به بیش از 20 نوع سلول تمایز دهیم بسیار مشکل تر از تبدیل سلول های پوستی به کاردیومیوسیت های قلبی دارای عملکرد  است. در این مطالعه محققین در فرایندی سه هفته ای مینی کلیه هایی کوچکتر از ناخن شست ایجاد کردند و طی این فرایند، 10 تا 12 سلول درون ظروف ازمایشگاهی خودسازماندهی شدند تا ساختارهایی با لوله های کلیوی، عروق خونی و بافت سلولی بینابینی را ایجاد کنند. این مینی کلیه مدلی از کلیه های واقعی محسوب می شوند و محققین می گویند که هنوز راه درازی در پیش است تا به کلیه هایی با اندازه واقعی دست یابیم. در حال حاضر، می توان از این مینی کلیه ها برای تست های دارویی و مدل سازی بیماری ها استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه