تاریخ انتشار: یکشنبه 03 آبان 1394
شناسایی زودهنگام سلول‌های سرطانی با نانو دماسنج‌های ساخت محققان کشور

  شناسایی زودهنگام سلول‌های سرطانی با نانو دماسنج‌های ساخت محققان کشور

پژوهشگران دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان، نانودماسنج‌هایی را بر پایه نوکلئیک اسیدها برای اندازه‌گیری دمای سلول‌های زنده عرضه کردند و امیدوارند با استفاده از این نانو دماسنج بیماری سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، سارا ابراهیمی مجری طرح عنوان طرح تحقیقاتی خود را «نانو دماسنج‌های فلورسانی بر پایه نوکلئیک اسیدها» ذکر کرد و گفت: نانو دماسنج‌ها سنسورهایی هستند که ابعاد آن‌ها در حد نانو است و در نواحی به کار می‌روند که امکان استفاده از دماسنج‌های معمولی وجود ندارد.

وی سلول‌های زنده و یا میکرو ابزاری نظیر microfluidic را از جمله مواردی دانست که برای اندازه‌گیری دمای آنها، امکان استفاده از دماسنج‌های معمولی وجود ندارد و اظهار داشت: ابعاد چنین محیط‌هایی در حد نانو و میکرو است و از این رو نیاز به ابزارهایی در حد نانومتر داریم تا بتوانیم دمای محیط مورد نظر را اندازه‌گیری کنیم.

ابراهیمی از اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و یادآور شد: در این مطالعات سعی شد تا نانو دماسنج‌هایی را طراحی کنیم که اجزای تشکیل دهنده آن زیست سازگار و امکان استفاده از آن در بدن موجودات زنده باشد.

مجری طرح خاطرنشان کرد: در این مطالعات موفق به ساخت نانو دماسنج فلورسان مبتنی بر سه نوع مختلف تک رشته نشاندار شده DNA و نانو ذرات طلا شدیم.

وی با تاکید بر این که این ترکیبات به بدن موجودات زنده آسیبی وارد نمی‌کند، اضافه کرد: در این تحقیقات برای اولین بار توانستیم دما را از 15 تا 60 درجه سانتیگراد با تفکیک دمایی کمتر از 5 دهم درجه سانتیگراد برآورد کنیم.

ابراهیمی دقت بالای اندازه‌گیری را از مزایای این نانو دماسنج دانست و اظهار داشت: این دما سنج به گونه‌ای طراحی شده است که برای اندازه‌گیری دامنه گسترده‌ای از دماهای سیستم‌های بیولوژیکی و میکرو ابزارهایی نظیر microfluidic ها قابل استفاده باشد.

مجری طرح به اهمیت اندازه‌گیری دما در سلول‌های زنده اشاره کرد و توضیح داد: در دنیای علم ثابت شده است که برای تشخیص یک سلول سرطانی نیاز به تصویربرداری است و سایز سلول هم باید سه میلی‌متر باشد.

وی گفت: تنها در صورتی که سایز سلول بزرگ باشد، دستگاه‌های تصویربرداری قادر به تشخیص سرطانی بودن آن هستند اما اگر برای تشخیص سرطان، دمای سلول دنبال شود، حتی زمانی که اندازه سلول یک میلی‌متر باشد قادر به تشخیص سرطان خواهیم بود.

ابراهیمی به نحوه کاربرد این نانو دماسنج در اندازه‌گیری دمای سلول‌ها پرداخت و خاطرنشان کرد: نانو ذرات طلا با استفاده از پروتئین‌ها نشاندار می‌شوند و نانو دماسنجی که به صورت محلول تولید شده است بر روی این نانو ذرات نشانده و با تزریق آن به بدن به صورت هدفمند به محل مورد نظر وارد خواهد شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه