تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 آبان 1394
ابزاری جدید برای غربالگری های دارویی که منجر به کاهش استفاده  از تست های جانوری می شود

  ابزاری جدید برای غربالگری های دارویی که منجر به کاهش استفاده از تست های جانوری می شود

به دلیل این که کلیه ها در حذف داروها و ترکیبات خارجی از بدن نقش دارند، معمولا مورد اثرات سمی این ترکیبات نیز قرار می گیرند. اینک با یافتن راهی موثر برای تولید سلول های کلیوی انسانی از سلول های بنیادی، تیمی از محققین اولین پلت فرم غربالگری دارویی بدون استفاده از جانوران را ارائه داده اند که قادر به پیش بینی صحیح اثرات سمی ترکیبات روی کلیه ها است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، در این مطالعه جدید محققین در انستیتو زیست مهندسی و نانوفناوری سنگاپور توضیح داده اند که چگونه توانسته اند چنین پلت فرمی را با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی(hiPSCs) و روش های یادگیری ماشینی ایجاد کنند. این پلت فرم علاوه بر کمک به پیش بینی سمیت، به شناسایی صحیح مکانیسم هایی آسیب رسانی که داروها ممکن است القا کنند نیز کمک می کنند و موجب درک بهتری از اثرات این ترکیبات می شوند. محققین پیش بینی می کنند که این ابزار جدید نه تنها برای کمپانی های دارویی مفید خواهد بود و منجر به سرعت بخشیدن به روند تولید داروها می شود بلکه هزینه ها را نیز کاهش می دهد.

علاوه بر نگرانی های اخلاقی که در مورد استفاده از جانوران در تست های دارویی برای ارزیابی ایمنی این داروها در مورد انسان وجود دارد، مشکلات دیگری نیز وجود دارد. برای مثال، استفاده از آن ها زمان بر است و نتایج آن ها به دلیل تفاوت های بین گونه ای کاملا معقول نیست. اما در این مطالعه محققین می گویند که ما سریع ترین و کارآمدترین پروتکل را برای تولید سلول های کلیوی از سلول های بنیادی پرتوان انسانی ایجاد کرده ایم. ظرف مدت 8 روز، آن ها سلول های کلیوی بسیار خالصی را تولید کردند که برای غربالگری های دارویی بسیار مناسب هستند. این پلت فرم جدید نتیجه چندین سال روی ورژن های قبلی است. در مطالعات قبلی این محققین از سلول های مجاری پروگزیمال کلیوی اولیه با سلول های مشابه مشتق از سلول های بنیادی جنینی انسان استفاده کردند. اما این ورژن ها برای مطالعه مناسب نبودند زیرا این سلول ها منبع آسان و در دسترسی برای مطالعات نیستند و نگرانی های اخلاقی و قانونی نیز در مورد استفاده از سلول های بنیادی جنینی انسان وجود دارد. ویژگی مهم دیگر این پلت فرم غربالگری استفاده از روش های یادگیری ماشینی است. این روش صحت پیش بینی را بهبود می بخشد. این ماشین یادگیری از روش های کامپیوتری برای ارزیابی و پیش بینی اطلاعات و تغییرات حاصله استفاده می کند. با استفاده از این روش ها محققین قادر خواهند بود مکانیسم های آسیب رسان دارویی و مسیرهای سلولی القا شونده به وسیله دارو را شناسایی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه