تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 آبان 1394
نقشه راه حوزه قلب و سلول‌های بنیادی تدوین می‌شود

  نقشه راه حوزه قلب و سلول‌های بنیادی تدوین می‌شود

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در نخستین جلسه کارگروه قلب بر ضرورت تدوین نقشه راه در حوزه قلب و سلول‌های بنیادی تاکید کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، امیر علی حمیدیه در نخستین جلسه کارگروه قلب این ستاد اظهار کرد: با توجه به اهمیت حوزه قلب و سلول‌های بنیادی تدوین نقشه راه این حوزه ضروری است و علت تشکیل نخستین جلسه این کارگروه نیز تدوین این نقشه راه است.

وی با اشاره به این موضوع که امید است تا فعالیت کارگروه قلب با سرعت به سمت اهداف مورد نظر پیش رود، گفت: دلیل تشکیل کارگروه‌های مختلف رشته‌های علوم بالینی و پایه این است که بحث سلول‌های بنیادی با وجود این که به حدود 40 یا 50 سال گذشته بر می‌گردد، ولی بسیاری از موارد به بازار بین‌المللی ورود پیدا نکرده‌اند و متاسفانه در کشور ما بی نظمی‌هایی در حوزه پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی ایجاد شده و دلیل آن نیز تندروی‌ها و کندروی‌های صورت گرفته است.

حمیدیه ادامه داد: خوشبختانه اکنون کشور ما به حدی از پیشرفت رسیده که بیماران ما تقریبا در تمام موارد در داخل کشور درمان می‌شوند؛ ولی با توجه به رخداد پیشرفت بسیار در حوزه علوم پزشکی اگر ما همزمان با این پیشرفت‌ها حرکت نکنیم، بیماران ما در آینده باید برای امور سلول درمانی و پزشکی بازساختی به کشورهایی مانند قطر روی آورند، به این منظور نیاز به یک برنامه ریزی منسجم وجود دارد و علت تشکیل این جلسه نیز این بود که در حوزه قلب و سلول‌های بنیادی نقشه راهی تهیه شود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی یادآور شد: علوم سلولی و پزشکی بازساختی در طب مانند علوم هسته‌ای در صنعت علمی راهبردی محسوب می‌شود.

حمیدیه ضمن اشاره به انجام فعالیت‌ها به شکل بی طرفانه و دعوت از همه رشته‌های مهندسی، علوم پایه و بالینی، به ملی بودن دید این ستاد اشاره کرد و گفت: این کارگروه وظیفه رهبری و ترویج این علم را به عهده دارد و در حوزه‌های آموزش و ترویج، پژوهش و درمان کمک رسانی صورت می‌گیرد.

در ادامه جلسه، فریدون نوحی، رئیس مرکز آموزشی و تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی درباره مشکلات این حوزه اظهار کرد: تصور من این است که در دنیا به شکل جدی در حوزه قلب و سلول‌های بنیادی کار و سرمایه گذاری می‌شود؛ ولی نمود بیرونی آن متفاوت است، لذا باید تلاش خود در این زمینه را مضاعف کنیم.

وی در ادامه گفت: یکی از مشکلات در حوزه فعالیت‌های پایه در کشور ما این است که اظهار نظرهای قطعی در ارتباط با پیشرفت‌ها به سرعت، بیان و انتظار غیرمنتظره ای در جامعه ایجاد می‌شود، لذا باید فعالیت‌ها در این زمینه با محاسبه بهتری صورت پذیرد.

نوحی با اشاره به اهمیت دید اجرایی در فعالیت‌ها گفت: در این زمینه باید برنامه منسجمی وجود داشته باشد. این فرایندی است که از تکنولوژی شروع و به سلول ختم می‌شود و نگاه ما به این قضیه هم باید به همین شکل باشد و از پراکندگی امور جلوگیری شود.

مجید ملکی، عضو هیات علمی مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی نیز ضمن تاکید بر اهمیت سلول‌های بنیای افزود: اکنون دو مساله ژنتیک و سلول‌های بنیادی در دنیا مورد توجه قرار گرفته‌اند. البته باید به گذشته هم در 20 سال اخیر توجه کنیم و به بررسی مشکلاتی که موجب عدم موفقیت بوده‌اند، بپردازیم.

همچنین نسیم نادری، عضو هیات علمی مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی در این جلسه اظهار کرد: در نشست‌های ابتدایی، باید چگونگی عملیاتی شدن جلسات بررسی و پیشرفت کارها مشخص شوند. با توجه به این که در این کارگروه از شاخه‌های مختلفی حضور دارند؛ لذا استادان با تجربه نظرات خویش را در ارتباط با نحوه پیشبرد این کارگروه بیان کنند. اولویت‌بندی‌ها، هزینه‌ها و سایر موارد نیز باید مورد بررسی قرار گیرند.

حسین احمدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در ادامه این جلسه خاطرنشان کرد: در ابتدا باید وضعیت فعلی را رصد کنیم؛ زیرا تبلیغات خارج از کشور قدری هم از واقعیت فاصله دارند. ما در برنامه‌ها باید بارش افکار داشته باشیم مانند بحث کنفرانس‌های یک یا چند روزه تا افرادی که در این زمینه فعالیت و مطالعه داشته‌اند مطالب خود را بیان کنند، همچنین بحث‌های مراکز تحقیقاتی و انجام فعالیت‌های علمی به شکل منسجم مانند رویان و جلوگیری از موازی کاری و در انتها موارد مرتبط با کارآزمایی‌های بالینی به دلیل قوانین موثر در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه