تاریخ انتشار: شنبه 20 آبان 1391
هدف بانک های سلولی، رشد سلول و ترمیم بافت است
رئيس دانشكده فن آوري هاي نوين پزشكي:

  هدف بانک های سلولی، رشد سلول و ترمیم بافت است

دانشمندان برتر جهان در گرايش فارماكولوژي گفت:شاید خون ذخیره شده در بانک های خون بندناف در حال حاضر مصارف محدودی داشته باشد اما پیش بینی آینده این است که این سلول های ذخیره شده قطعا مفید و قابل استفاده خواهد بود.
امتیاز: Article Rating

دکتر محمد رضا زرین دست سال 1316 در شهرستان بروجرد متولد شد.وی تحصیلات عالی خود را در سال 1337 در رشته داروسازی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال 1342 فارغ‌التحصیل شد. وی دوره‌های تکمیلی را در دانشکده لندن دانشگاه انگلستان (کشور انگلستان) گذراند. وی درحال حاضر عضو هیئت علمی و استاد گروه فارماکولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران است.

دکتر محمد رضا زرین ریيس دانشكده فن آوري هاي نوين پزشكي در گفتگو با بنیان درباره بیماری های اعصاب گفت: علوم اعصاب کمک میکنند تا علت بروز بیماری هایی نظیر آلزایمر، اعتیاد، فلج مغزی و ... مشخص شود.

وی تصریح کرد: مغز حاکم بر اعمال همه بدن است. در مغز میلیون ها نورون عصبی  وجود دارد و اینها محل های مختلفی را در مغز تشکیل می دهند. در داخل این محل ها مواد شیمیایی وجود دارد که این مواد با هم در ارتباطند و در ضمن محل های مغز را نیز با هم مرتبط می کنند. بنابراین مغز یک سیستم پیچیده است که اعمال آن به همه این قسمت ها مربوط می شود و ما نمی توانیم بگوییم یک قسمت، مختص یک عارضه یا یک عمل در مغز است.

عضو شوراي راهبردي رشته علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشكي تهران اضافه کرد: یکی از مسائلی که در مغز وجود دارد و مربوط به علوم اعصاب است، مساله فکر کردن است.در حال حاضر عارضه آلزایمر یا فراموشی مربوط به مغز است اما معلوم نیست سلول های مغزی به مرور زمان از بین می رود یا مواد سمی در مغز تولید و منجر به بروز این بیماری می شود.

وی به نقش موثر رشته های علوم اعصاب اشاره کرد و گفت: اگرچه وسایلی وجود دارد که تا حدی کمک کننده است، تئوری های زیادی نیز وجود دارد و باید در هر صورت علت بروز این اختلالات مشخص شود اما هنوز آنطور که باید از بروز بیماری الزایمر نمی توان جلوگیری کرد.

دکتر زرین دست با اشاره به اعتیاد به مواد مخدر در برخی از افراد نیز گفت: اعتیاد به عنوان معضل جهانی است، تاثیر آن روی مغز و چگونگی اثر آن بر مغز خیلی معین نیست و آن هم یکی از مواردی است که علوم اعصاب به آن می پردازد. کار متخصصان علوم اعصاب این است که هر بیماری که مربوط به مغز و اعصاب محیطی است، درعموم اعصاب بدن بررسی کنند. پژوهشگران  علوم اعصاب به دنبال مکانیزم های آن و چگونگی مقابله با عوارض آن هستند.

عضو شوراي راهبردي رشته علوم اعصاب درباره همکاری پژوهشگران علوم اعصاب با پزشکان بالینی گفت: وقتی علوم پایه متوجه شد که یک عارضه به چه ایجاد می شود، ممکن است به بالین راه یابد و بالینی ها از آن برای درمان و یا مدیریت بیماران استفاده کنند. اگر بخواهیم بیماری های عصبی را درمان کنیم باید ارتباط بین علوم پایه و بالینی ها زیاد باشد.

وی درباره قدمت رشته های علوم اعصاب در ایران بیان داشت: این رشته پیشینه کهنی در کشور ما دارد . از 40 سال پیش رشته های مختلفی درعلوم پایه به این پژوهش ها مشغول بودند اما رشته ای که مختص علوم اعصاب باشد و کلاسه شده جلو برود وجود نداشت. از 4 سال پیش رشته علوم اعصاب در وزارت بهداشت تصویب و در دانشگاه علوم پزشکی تهران، در دانشکده فناوری های نوین پزشکی این رشته تاسیس شد. اکنون حدود 250 دانشجوی دکترا داریم که بخشی از آنها دانشجوی علوم اعصاب هستند. در دانشگاه های دیگر نیز رشته های علوم اعصاب تاسیس شده است.

وی موانع پیش روی این رشته را کمبود بودجه دانست و گفت: دانشجویانی که قرار است در این رشته ها فارغ التحصیل شوند نیاز به بودجه دارند و گاهی تا 50 میلیون برای یک تز ساده هزینه لازم است. هرچه بودجه بیشتری داده شود، کارهای بهتری می توان انجام داد.

نقش سلول های بنیادی چشمگیر است

ریيس دانشكده فن آوريهاي نوين پزشكي ، پژوهش بر روی راه های درمانی نوین از جمله درمان با سلول های بنیادی را نیز از جمله فعایت های پیش روی محققان علوم پایه در کشورمان عنوان کرد و گفت: در دانشکده فناوری های نوین، دپارتمان مهندسی بافت و مهندسی سلول از جمله رشته هایی است که در مقطع دکتری دانشجو می پذیرد. رشته دیگری به نام مهندسی عصبی نیز در دست کار داریم که می تواند برای ترمیم اعصاب استفاده شود و به ما کمک کند. چنانچه این تحقیقات نتایج مطلوبی داشته باشد می تواند در بالین نیز به کار گرفته شود.

وی درمان به کمک سلول های بنیادی و سلول های بنیادی خون بندناف در کشور را نیز از جمله راه های قابل مطالعه دانست و گفـت: در این خصوص مطالعات ما در مراحل اولیه است که با پیشرفت بیشتر، به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

این محقق برتر جهان در شته فارماکولوژی افزود: اخلاق پزشکی در این میان نقش مهمی را ایفا میکند و در تلاشیم که اخلاق پزشکی هم ضمن استفاده از سلول های بنیادی به کار گرفته شود که به کسی صدمه ای وارد نشود.

وی درباره راه اندازی بانک های سلولی و بانک های خون بندناف نیز گفت: این بانک ها به این دلیل تاسیس شده اند که سلول ها را بتوان رشد داد و به کمک آن، بافت هایی از بدن که صدمه دیده را ترمیم کنند. شاید هنوز به موفقیت چشمگیری نرسیده باشند اما این بانک ها در آینده و شاید در آینده ای خیلی نزدیک بسیار مفید باشد.

دکتر زرین دست برای نگهداری خون بندناف نیز گفت: توصیه من به ذخیره سازی خون بندناف است اما باید عموم مردم بدانند که بسیاری از روش های درمانی در مرحله تحقیقاتی است و امیدواریم به زودی نتایج آن قطعی شود.نباید خانواده ها این گونه تصور کنند که اگر خونی را در بانک خون بندناف ذخیره کرده اند از فردا قابل استفاده است اما این خون در آینده حتما قابل استفاده خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 17 شهریور,1392

لیلا عرب

سئوال:برادرم دوسالی است که به دلیل تصادفی سخت در حالت بیهوشی است ولی دکترها می گویند که به دلیل اینکه سلول های بافت مغزی اش ازبین رفته امکان خوب شدنش جود ندارد اخر مگر می شود کسی را که بسیار دوست دارم و دارد نفس می کشد را مرده بدانم ولی من به معجزه اعتقاد دارم لطفا اگر راه حلی دارید در همین جا برایم نظرات خود را بگزارید
پاسخ:متاسفانه گاهی در اثر آسیب های شدید قسمتی از مغز سلول های خود را از دست می دهد و نیز بسیاری از ارتباطات مراکز مختلف مغزی از بین می رود که نتیجه آن ایجاد وضعیت نباتی برای بیمار است.ترمیم بافت عصبی بسیار کند است و اغلب نمی تواند اسیب ها را جبران کند. در این زمینه فعلا سلول درمانی نیز امیدوار کننده نیست.

یکشنبه, 10 شهریور,1392

فرنگیس

سلام من فرنگیس هستم راستش دیروز ÷در ومادرم برادر عزیزم را به دکتری در شیراز برده اند برادرم دوسالی است که به دلیل تصادفی سخت در حالت بیهوشی است ولی دکترها می گویند که به دلیل اینکه سلول های بافت مغزی اش ازبین رفته امکان خوب شدنش جود ندارد اخر مگر می شود کسی را که بسیار دوست دارم و دارد نفس می کشد را مرده بدانم ولی من به معجزه اعتقاد دارم لطفا اگر راه حلی دارید در همین جا برایم نظرات خود را بگزارید لطفا

پنجشنبه, 25 آبان,1391

hamid zarandouz

tnx a million.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه