مکالمه دانشمندان با سلول های مخمر، سلول های بنیادی، بنیان
تاریخ انتشار: یکشنبه 29 آبان 1390
اولین مکالمه دانشمندان با سلول های مخمر

  اولین مکالمه دانشمندان با سلول های مخمر

محققان در لابراتوار زوریخ شیوه مکالمه با مخمرها را فرا گرفته اند و در مکالمه ای توانستند میان مخمرها و یک رایانه ارتباط برقرار کنند.

امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از مهر، محققان برای اولین بار موفق شده اند نوعی ارتباط بازخوردی را میان مخمرها و رایانه برقرار کنند، دستاوردی که می تواند زمینه استفاده از رایانه ها را برای مدیریت میکروارگانیزم های دست ورزی شده ژنتیکی فراهم آورد.

در مطالعه ای که در سال 2002 انجام گرفت محققان نشان دادند زمانی که نوری سرخ رنگ به سلول مخمر تابیده می شود، فعال شده و نوعی پروتئین ایجاد می شود. تاباندن پرتو عمیق تر نور سرخ منجر به غیر فعال شدن سلول ها می شود.

اکنون محققان یک قدم به جلو برداشته و یک "مولکول گزارشگر" را به ژنی که تولید پروتئین ها را فعال می کند وصل کرده اند. زمانی که مخمرها تولید پروتئین را آغاز می کنند مولکول های درخشان گزارشگر نیز فعال می شوند. این مولکول های گزارشگر را می توان از طریق رایانه ردیابی کرد تا فعال بودن سلول های مخمر به تایید برسد. زمانی که میزان مورد نیاز پروتئین تولید شد رایانه می تواند با تاباندن نور سرخ رنگ عمقی تر فعالیت سلول ها را متوقف کند.

با استفاده از این سیستم بازخوردی کنترلی، مکانیزم کنترل به خارج از سلول و به رایانه ها منتقل شده و به این شکل می توان میزان تولید پروتئین را کنترل کرد. به گفته محققان این تکنیک می تواند دانش بیوتکنولوژی را متحول سازد و در افزایش میزان تولید محصولات متنوعی از جمله سوخت های زیستی تاثیرگذار باشد.

بر اساس گزارش دیسکاوری، زمانی که رایانه ها بتوانند تولید سلول ها را تحت کنترل بگیرند می توانند ژن ها را خاموش و روشن سازند و به این شکل دروازه های تولید کنترل شده و شبیه سازی گروه های بزرگ سلولی باز خواهند شد. شاید با کمک این تکنولوژی روزی فرارسد که بتوان اندام های مختلف را رشد داد، سلول های بنیادین را خلق کرد و به مغز دستور داد تا بافت های آسیب دیده خود را ترمیم کند.

 پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه