تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 آبان 1391
مدل ایجاد شده با سلول های پوست برای بررسی بیماری چشمی

  مدل ایجاد شده با سلول های پوست برای بررسی بیماری چشمی

برای اولین بار، محققان ویسکانسین، سلول های گرفته شده ازپوست بیماران را با استفاده تکنیک سلولهای بنیادی پرتوان القایی (iPSC) به یک مدل آزمایشگاهی یک نوع ارثی از دژنراسیون ماکولا تبدیل کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday؛  دکتر David Gamm ، مدیر مرکز تحقیقات چشم McPherson گفت: در حالی که این بیماری نسبتاً نادر است، داشتن یک مدل خاص از این بیماری چشمی که ماکولای شبکیه چشم را از بین می برد، می تواند منجر به درک بیشتر ما از اختلالات چشمی از جمله دژنراسیون ماکولای وابسته به سن شود.
این محققان  نمونه های پوست را از اعضای دو خانواده مبتلا به این بیماری در شهر شیکاگو جدا کردند.
کودکان این خانواده ها به احتمال 50 درصد ژن عامل این بیماری را که شروع به تخریب ماکولا در اوایل سن سه سالگی می کند به ارث می برند. با استفاده از نمونه های به دست آمده از خواهر و برادر های بیمار و سالم، آنها این سلول های پوستی را به سلول های بنیادی و سپس به اپیتلیوم رنگدانه دار شبکیه که از این بیماری متاثر می شود، تبدیل کردند.
آنها درآزمایشگاه قادر به ردیابی تغییرات عامل این ضایعه در شبکیه چشم شدند.
این مدل برخی از فرایندهای سلولی ایجاد کننده این بیماری را آشکار ساخت و نشان داد که در توانایی جمع آوری و حذف باقی مانده های سلولی از جمله سلول های مرده اختلالی رخ داده است. بررسی ها در سطح مولکولی نیز نشان داد که توانایی سلول ها درتخریب رودوپسین (رنگدانه بیولوژیکی در سلول های گیرنده نوری) کاهش یافته و تفاوتی در سیگنالینگ کلسیم و استرس اکسیداتیو وجود دارد.
Gamm می گوید: "این نتایج به ما ایده هایی را درخصوص یافتن روش های درمانی داده و به ما اجازه خواهد داد تا در روند بیماری مداخله کنیم. و این مدل سلول های بنیادی به ما فرصت تست این درمان ها را قبل از اعمال بر روی بیماران خواهد داد. "
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه