تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 آبان 1391
کشف روشی جدید برای تکثیر سلول های بنیادی

  کشف روشی جدید برای تکثیر سلول های بنیادی

محققان سلول های بنیادی در کانادا و ایتالیا " ژن کنترل کننده " جدیدی را درسلول های بنیادی خونی انسان کشف کرده و نشان دادند که با دستکاری سطح بیان آن به طور بالقوه می توان روش جدیدی را برای تکثیر این سلول ها برای مصارف بالینی ایجاد کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday؛ دکتر John Dick محقق اصلی این مطالعه واستاد گروه ژنتیک مولکولی، دانشگاه تورنتو می گوید: این یافته ها که در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است، راهنمای جدیدی برای تنظیم سلول های بنیادی خونی انسان است.
او می افزاید:" درحال حاضرما برای اولین بار در سلولهای بنیادی خونی انسان، کلاس جدیدی از RNA غیرکدشونده به نام miRNA را وارد کردیم که نشان دهنده یک تاکتیک جدید برای دستکاری این سلول ها است  ومسیر جدیدی را برای تکثیر آنها درمصارف درمانی می گشاید.
در سال 2011، دکتر Dick سلول های بنیادی خونی انسان را درخالص ترین شکل آن - به عنوان سلول های بنیادی که قادر به بازسازی کل سیستم خون بدن هستند - جدا کرده و روشی را برای استفاده بالینی آن ابداع کرد. او همچنین در زمینه سلول های بنیادی سرطانی با شناسایی سلول های بنیادی سرطان خون در سال 1994 و سلول های بنیادی سرطان روده بزرگ در سال 2007 پیشگام است.
دکتر Eric Lechman نویسنده این مطالعه می گوید: این تیم تحقیقاتی یک ژن اصلی کنترل کننده - microRNA 126 (126-miR) - را که به طور معمول بیان صدها ژن دیگر را با خاموش نگه داشتن آنها کنترل کرده وبه نوبه خود سلول های بنیادی را در حالت خفته نگاه می دارد، حذف کردند. دراین روش با طراحی یک وکتور ویژه ویروسی، تعداد بیشماری ازجایگاه های اتصال به MIR-126 به سلول های بنیادی ارائه می شود.
دکتر Lechman می گوید:"این ویروس مانند اسفنج عمل کرده و miRNA ویژه را در سلول ها جذب می کند. این عمل  بیان ژن هایی را که به طور معمول در سلول سرکوب شده اند فعال می کند، پس از آن ما شاهد تکثیر طولانی مدت سلول های بنیادی خون بدون خستگی و یا تغییرات بدخیم هستیم."
دکتر Dick می افزاید: "ما ثابت کردیم که اگر شما  miRNA را حذف کنید می توانید سلول های بنیادی را با حفظ هویت تکثیر دهید که این کلید تکثیر بلند مدت سلول های بنیادی برای استفاده  در بیماران است.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه