تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 آبان 1391
bFGF رشد پیش سازهای عصبی را مهار می کند
اهمیت شناسایی منشا تومور در درمان سرطان؛

  bFGF رشد پیش سازهای عصبی را مهار می کند

محققان دریافتند که فاکتور رشد فیبروبلاستی پایه (bFGF) باعث رشد سلول های بنیادی، اما مهار رشد پیش سازهای عصبی می شود.
امتیاز: Article Rating

 

 

به گزارش بنیان به نقل از Medical Xpress ، ازآنجا که سلولهای بنیادی و سلولهای پیش ساز با فاکتورهای رشد مختلفی کنترل می شوند، تومورهای مغزی ناشی ازاین سلول ها ممکن است پاسخ متفاوتی به درمان های مختلف دهند. محققان درموسسه تحقیقات پزشکی سانفورد- برنهام دریافتند که فاکتور رشد فیبروبلاستی پایه (bFGF) باعث رشد سلول های بنیادی، اما مهار رشد پیش سازهای عصبی می شود. bFGF همچنین رشد تومورهایی که ازاین پیش سازها منشا می گیرند را مهارمی کند. این مطالعه پیشنهاد می کند که مولکول های شبه bFGF ممکن است برای درمان مدولوبلاستوما، اما تنها تومورهای با منشا مناسب، مورد استفاده قرارگیرد.
سرطان وقتی بوجود می آید که جهشی در ژن تنظیم کننده رشد و بقا یک سلول طبیعی رخ دهد. اما منشا سلول خاصی که این جهش درآن رخ می دهد می تواند تاثیر زیادی بر رفتار تومور و استراتژی های مورد استفاده برای درمان آن داشته باشد .
دکتر Robert Wechsler-Reya، مدیر برنامه درموسسه تحقیقات پزشکی سانفورد- برنهام و همکارانش به مطالعه مدولوبلاستوما ، رایج ترین سرطان بدخیم مغزی درکودکان، پرداختند. چند سال پیش، آنها به کشف مهمی دست یافتند مبنی بر اینکه مدولوبلاستوما می تواند از یکی از دو نوع سلول: 1) سلولهای بنیادی، که می توانند تمام انواع سلول های مختلف مغز را بوجود آورند و 2) سلول های پیش سازعصبی که فقط می توانند نورون ها را ایجاد کنند، سرچشمه گیرد.
درمطالعه منتشر شده درمجله انکوژن، او و تیمش یکی از فاکتورهای رشد به نام فاکتور رشد فیبروبلاستی (bFGF) را بررسی کرده ومتوجه شدند که این فاکتور درحالی که موجب رشد سلول های بنیادی می شود،رشد پیش سازهای عصبی را مهار می کند.
علاوه براین، این محققان کشف کردند که bFGF رشد تومورهای منشا گرفته ازاین پیش سازها را نیز مهارمی کنند. هنگامی که آنها bFGF را به مدل موشی مدولوبلاستوما تزریق کردند، رشد تومور به طور چشمگیری مهارشد.
اگرچه bFGF به خودی خود نمی تواند به عنوان یک دارو استفاده شود، این مطالعه نشان می دهد که مولکول های مشابه آن ممکن است برای درمان مدولوبلاستوما موثر باشند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 25 آبان,1391

hamid zarandouz

با تشکر و سپاس فراوان.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه