Kawasaki Disease، بیماری کاوازاکی، سلول بنیادی، بنیان
تاریخ انتشار: دوشنبه 30 آبان 1390
ژن عامل بیماری کاوازاکی کشف شد

  ژن عامل بیماری کاوازاکی کشف شد

ژن FCGR2A به عنوان عامل بروز بیماری کاوازاکی شناسایی شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Genetics & Stem Cells News، بنا به گفته محققان موسسه ژنوم سنگاپور (GIS)،  ژن FCGR2A در پشت پرده می تواند عامل بروز بیماری کاوازاکی باشد.

بیماری کاوازاکی یک بیماری خود ایمنی است که در آن عروق خونی بیمار در سراسر بدن ملتهب می شود. این بیماری بیشتر کودکان را درگیر می کند و باعث بروز تب طولانی مدت می شود که معمولا بیش از پنج روز طول می کشد.

بیماری کاوازاکی به آنتی بیوتیک ها و آنتی پراکتیک ها مانند پاراستامول (Paracetamol) و آسپرین پاسخ نمی دهد.

تحقیقات جهانی درباره بیماری کاوازاکی، در پنج کنسرسیوم جداگانه توسط موسسه ژنوم سنگاپور که یک بال از آژانس علم، فناوری و تحقیقات (STAR *A) محسوب می شود پایه گذاری شد.

این مرکز مسئول طراحی مطالعه و هماهنگی های آن و همچنین کارهای آزمایشگاهی و تجزیه و تحلیل داده ها از نمونه های جمع آوری شده توسط شرکای پژوهشی خود است.

در پژوهشی که اخیرا صورت گرفته است پروفایل ژنتیکی 405 کودک با بیماری کاوازاکی  با 6252 فرد سالم در اروپا، ایالات متحده آمریکا و استرالیا مورد مقایسه قرار گرفت.
براین اساس مارکرهای ژنتیکی که توانایی بالقوه برای همراهی در این بیماری دارند دیده شد و مجددا مورد بررسی  قرار گرفت و در 740 خانواده که بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته بودند ، همانطور که 1028 کودک مبتلا را تحت تاثیر قرار داده بود  و 1512 فرد سالم از کشورهای آسیایی مورد ارزیابی قرار گرفت.

براساس این پژوهش، دانشمندان شواهد بسیار قوی از افزایش خطر ابتلا به بیماری در یک ژن رمزگذاری پروتئین به نام FCGR2A پیدا کردند. این پروتئین  برای پزشکان بیماری کاوازاکی به دلیل اینکه یک گیرنده برای ایمونوگلوبولین وریدی (IVIG) است که برای درمان بیماری کاوازاکی استفاده می شود شناخته شده است.

شواهد آنها اهمیت چنین گیرنده هایی در پاتوژنز این بیماری التهابی را مورد تاکید قرار داد، و از این طریق اساس بیولوژیکی برای استفاده از IVIG در درمان بیماری کاوازاکی فراهم کرد.
 تا به حال برای محققان مشخص نبود که چگونه یا چرا تزریق IVIG در درمان این بیماری موثر واقع می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه