تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 آبان 1391
اختلالات شنوایی دربیماران مبتلا به دیابت شیوع بالاتری دارد

  اختلالات شنوایی دربیماران مبتلا به دیابت شیوع بالاتری دارد

ارتباط اختلال شنوائی و ابتلا به دیابت بحث برانگیز است، اما اعتقاد براین است که با گذشت زمان، افزایش سطح گلوکز خون می تواند سبب آسیب رساندن به عروق جسم مخطط شده ودر نتیجه توانایی اعصاب شنیداری کاهش می یابد.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از Medical Xpress ، با توجه به مطالعه منتشر شده در مجله Society's Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism (JCEM) بیماران مبتلا به دیابت نسبت به افراد غیر مبتلا شیوع اختلالات شنوایی بالاتری دارند. مولفان این مطالعه خاطرنشان کردند که این یافته به صورت مستقل از اثر پیری و یا مواجهه با یک محیط پر سر و صدا است.
تعداد افراد دیابتی با اختلال شنوایی از سال 1995 تا 2004 بیش از دو برابر شده است. مشکلات سلامتی متعددی در رابطه با اختلال شنوایی از جمله افسردگی و زوال عقل گزارش شده است. اخیرا مطالعات متعددی ارتباط بین دیابت و اختلال شنوایی را بررسی کرده اند، اما یافته های آنها با هم متناقض است.
Chika Horikawa نویسنده این مطالعه ازدانشگاه نیگاتا ژاپن گفت: ارتباط اختلال شنوائی و ابتلا به دیابت بحث برانگیز است، اما اعتقاد براین است که با گذشت زمان، افزایش سطح گلوکز خون می تواند سبب آسیب رساندن به عروق جسم مخطط (به هسته‌های پوتامن، کودیت و گلوبوس پالیدوس با هم جسم مخطط(Neostriatum)می گویند) شده  و در نتیجه توانایی اعصاب شنیداری کاهش می یابد. "دراین مطالعه ما نشان دادیم که افراد مبتلا به دیابت، بیش از دو برابر شیوع بیشتری در اختلال شنیداری دارند.
این مطالعه یک متاآنالیز ازسیزده مطالعه مقطعی قبلی و شامل 20،194 نفر بود که اختلال شنوایی آنها با ادیومتری با فرکانس حداقل 2 کیلوهرتز مورد بررسی قرار گرفت. ارتباط بین دیابت و شیوع اختلال شنوایی شرکت کنندگان مستقل از سن و جنس و یا مواجهه مزمن آنها با محیط های پر سر و صدا در نظر گرفته شد.
Horikawa  گفت: نتایج ما پیشنهاد می کند که بیماران مبتلا به دیابت می بایست در سنین پایین تری برای اختلال شنیداری در مقایسه با افراد غیر دیابتی، از نقطه نظر پیشگیری از مشکلات سلامتی متعددی از جمله افسردگی و زوال عقل ناشی از شنوایی  غربالگری شوند. 
پایان مطلب/
 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه