تاریخ انتشار: شنبه 11 آذر 1391
راه جدید تولید سلول های لانگرهانس و تاثیر آن در بهبود دیابت

  راه جدید تولید سلول های لانگرهانس و تاثیر آن در بهبود دیابت

گرووهی ازمحققان با موفقیت خوشه های سلولی جزایرپانکراسی (ICCs) را مهندسی کردند که به بهبود پیوند جزایر پانکراس منجر شده و امیدهایی را برای درمان دیابت ملیتوس ایجاد کرده است.
امتیاز: Article Rating

 

 

 
به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، گرووهی ازمحققان کره جنوبی درمطالعه ای که درمجله Cell Transplantation منتشر شده است ، با موفقیت خوشه های سلولی جزایرپانکراسی  (ICCs) را مهندسی کردند که  به بهبود پیوند جزایر پانکراس منجر شده و امیدهایی را برای درمان دیابت ملیتوس ایجاد کرده است.
همکاری محققان در سه دانشگاه سئول کره جنوبی، با وارد کردن یک ژن به سلول های منفرد جزایر پانکراسی منجربه ابداع روش جدیدی برای ایجاد خوشه های سلولی این جزایرشده است که به موجب آن  حساسیت سلولها به قند خون افزایش و اندازه آنها کاهش یافته وهمچنین تغییرسطح ICCs با پلی لیپید به پیشگیری از واکنش ایمنی کمک کرده است. به گفته این محققان، مطالعه آنها به طور بالقوه برای کمک به غلبه بر کمبود سلول های جزایر در پیوند و کاهش نیاز به رژیم های ایمنی برای از بین بردن اثرات جانبی احتمالی پیوند است.
Dong Yun Lee از نویسندگان مطالعه دردانشگاه Hanyang گفت: پیوند جزایر لانگرهانس پتانسیل فوق العاده ای برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع I نشان داده است، اما پیوند سلول های جزایر با چالش هایی همچون هیپوکسی (کم اکسیژن) و واکنشهای تهاجمی ایمنی میزبان همرا است. بر این اساس، ما یک روش بالینی سازگار را برای ایجاد خوشه های سلولی جزایرو غلبه بر این چالش ها ابداع کردیم."
آنها اشاره کردند که که سلولهای جزایرمحصور شده درداربست متحمل مرگ سلولی به دلیل هیپوکسی ناشی از اندازه نسبتا بزرگ داربست و ناخالصی زیست ماده هایی که از آنها ساخته شده اند، می شوند. هیپوکسی باعث از دست رفتن زود هنگام عملکرد جزایرپیوند شده می شود. این تیم تحقیقاتی فرض کرد  هنگامی که جزایری با اندازه کوچکتردرخوشه ها گروه بندی شوند، کمتر مستعد ابتلا به واکنش ایمنی بدن، ایسکمی و گرسنگی ناشی از کمبود اکسیژن کافی و تامین مواد مغذی در مرکز جزایر می شوند.
برای کمک به جلوگیری از مرگ سلولی و بهبود تنظیم متابولیسم گلوکز در سلول، و کمک به جلوگیری از مرگ سلولی برنامه ریزی شده (آپوپتوز)، محققان یک روش مولکولی مهندسی شده (PEG-SP-EX-4) را برای پوشاندن ICCs ابداع کردند.  ICCs همچنین با فاکتورهایی برای مقابله با رد سیستم ایمنی بدن همراه شده بود.
دکتر لی  گفت: نتایج ما نشان داد که درصد زنده بودن ICCs،  به طور قابل توجهی بالاتر از جزایر بزرگ و منفرد درمدت 25 روز کشت است. هنگامی که پیوند جزایر انسان به انسان صورت می گیرد، استفاده از این استراتژی می تواند به نرخ بالاتر موفقیت پیوند سلول های جزایر برای درمان دیابت قندی منجر شود.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه