تاریخ انتشار: شنبه 11 آذر 1391
کشف داروی جدید برای درمان بیماری لوسمی میلوئید مزمن

  کشف داروی جدید برای درمان بیماری لوسمی میلوئید مزمن

پژوهشگران، یک داروی قوی خوراکی به نام ponatinib را شناسایی کردند که دربهبود بیماران مقاوم به درمان استاندارد لوسمی میلوئید مزمن (CML) و لنفوم لنفوبلاستیک حاد کروموزوم فیلادلفیا مثبت (PH + ALL) موثراست.
امتیاز: Article Rating

 

 

به گزارش بنیان به نقل از medical xpress  ، دکتر Michael Deininger  و دکتر Thomas O'Hare از محققان موسسه سرطان هانتسمن (HCI)  ، یک داروی قوی خوراکی به نام ponatinib را شناسایی کردند که  دربهبود بیماران مقاوم به درمان استاندارد  لوسمی میلوئید مزمن (CML)  و لنفوم لنفوبلاستیک حاد کروموزوم فیلادلفیا مثبت (PH + ALL)  موثراست. نتایج  آزمایش بالینی این دارو درمجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است. درمرحله اول این کارآزمایی بالینی که در پنج مرکز سرطان در سراسر کشور انجام شده است، ponatinib  در بیماران مبتلا به CML  و PH + ALL  که به داروهای مهار کننده تیروزین کینازی (TKIs) تایید شده ( درمان استانداردCML  و PH + ALL ) مقاوم بودند بسیار فعال بود. Ponatinib یک داروی توسعه یافته در آزمایشگاه کمپانی داروسازی ARIAD  ، برای رفع محدودیت های درمان های موجود است. Deininger، استاد دانشگاه و رئیس گروه خون و بدخیمی های خونی در موسسه سرطان هانتسمن در دانشگاه یوتا  و O'Hare ، به تولید ponatinib  کمک کرده و اثر آن را برهمه اشکال جهش یافته شناخته شده BCR-ABL1، پروتئین تیروزین کینازغیر طبیعی که باعث  لوسمی میلوئید مزمن می شود، شناسایی کردند.
 
 Deininger نویسنده ارشد این مطالعه می گوید:  Ponatinib مسلما قوی ترین دارویBCR-ABL1  تا کنون است که حتی جهش T315I را کاملا در برابر تمام مهار کننده های تیروزین کینازی تایید شده مقاوم است، پوشش می دهد. نتایج حاصل ازاین مطالعه وهمچنین نتایج اولیه فاز 2  آزمایش نشان می دهد کهponatinib  فعالیت قابل توجهی در بیماران مقاوم بهCML  و PH + ALL دارد که پیشنهاد می کند این مهار کننده تیروزین کینازی جدید ، امکانات درمانی ما را بسیار گسترش خواهد داد.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 10 بهمن,1402

محمد

با سلام.
داروی ponatinib را از کجا و چطور میشه تهیه کرد؟
ممنون.

یکشنبه, 15 بهمن,1402

پزشک مشاور

محمد@:
با سلام
پناتینیب دارویی است که برای درمان بعضی از انواع سرطان از جمله لوکمی سرطان سلول‌های مغز استخوان به کار می‌رود. پنتانیب برای درمان انواعی از لوکمی‌ها یعنی لوکمیای میلوئیدی مزمن (CML) و لوکمیای لنفوئیدی حاد (ALL) مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تمامی داروخانه ها یافت میشود.

ﺳﻪشنبه, 23 آبان,1402

کیومرث محمدی

سلام. من مبتلا به cml با موتاسیون T315I هستم. از9ماه پیش قرص پوناتینب 45 خوردم وپس از3ماه تستBCR-ABLدادم ونتیجه
آنMR-5بود(یعنی BCR-ABLصفربود) پس ازآن طبق دستورپزشک پوناتنیب30 خوردم که پس از3 ماه مجددا" نتیجه تست همان شد(MR-5) وطبق نظردکترپوناتینب15 خوردم وپس ازحدود3 ماه تست دادم ، متاسفانه MR-3 شده است(bcr-abl=0./03).
آیا این موضوع به دلیل کاهش دوز دارو هست یا بیماری نسبت به دارو مقاوم شده است؟

چهارشنبه, 24 آبان,1402

پزشک مشاور

کیومرث محمدی@:
با سلام
بهتر است در این مورد با پزشک خودتان مشورت کنید.

یکشنبه, 01 آذر,1394

پزشک مشاور

محمد@: <br />باسلام <br />ایماتینیب یک داروی ضد سرطان است که با رشد و گسترش سلول های سرطانی در بدن جلوگیری می کند.ولی Ponatinib از داروهای ضد سرطان و خوراکی است و مسلما قوی ترین دارویBCR-ABL1 شناخته شده تا الان برای مقابله با انواع سرطان های خون و لنفوئیداست.

شنبه, 30 آبان,1394

محمد

باسلام <br /> <br />این داروی پوناتینیب همون داروی ایماتینیب هستش یا خیر؟ <br /> <br />ممنون میشم اگه جواب بدین

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه