تاریخ انتشار: شنبه 11 آذر 1391
کشفی جدید برای جلوگیری از گسترش سرطان

  کشفی جدید برای جلوگیری از گسترش سرطان

پژوهشگران اسپانیایی، یک جزء سلولی را کشف کرده اند که مانع از آن می شود سلولهای سرطانی در اعضای بدن لانه کرده و منشا جدید سرطان بشوند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از ایرنا، کشف این جزء سلولی به نام ˈ پی آر آر ایکس 1 ˈ(Prrx1) توسط محققان شورای عالی تحقیقات علمی اسپانیا صورت گرفته و نتایج آن در شماره جدید مجله علمی پزشکی ˈکانسر سلˈ (سلول سرطانی ) این کشور منتشر شده است.
 
خبرگزاری اروپاپرس در این باره گزارش داد: از نظر علمی، سرطان زمانی گسترش می یابد که سلول های آن از تومور اصلی جدا شده و با پراکندگی در بدن، خود را به عضوهای مختلف می چسبانند و تومورهای جدید را تشکیل می دهند. این پدیده که با نام متاستاز شناخته می شود، عامل 90 درصد مرگهای ناشی از سرطان است.
 
بر اساس این گزارش، برای اینکه سرطان بتواند گسترش یابد، سلولهای آن در روندی به نام ˈتحولات اپیتلیال مسنچیمالˈ (EMT -ای ام تی)، متحرک و مهاجم می شوند و پس از آن شروع به گردش در جریان خون بدن می کنند، اما برای چسبیدن به یک عضو یا بافت باید خصوصیات اولیه خود را به دست بیاورند، یعنی تحرک خود را از دست بدهند.
 
اکنون محققان اسپانیایی در مطالعات خود کشف کرده اند که تحول سلول سرطانی متحرک به راکد از طریق از دست دادن جزء سلولی Prrx1 صورت می گیرد.
 
ˈآنخلا نیتوˈ محقق شورای عالی تحقیقات علمی اسپانیا و رییس گروه پژوهشی مربوطه امروز به خبرگزاری اروپاپرس گفت: هر چند این جزء یکی از عوامل پراکندگی اولیه سلول های سرطانی و رسیدن آنها به اعضای دیگر بدن است، اما برای تبدیل کردن آن به تومور لازم است در محل جدید به نوعی خاموش شود تا این سلولها بتوانند به هم پیوسته و تومورهای دیگری را تشکیل دهند .
 
وی افزود: تومورهای حاوی مقدار زیاد جزء سلولی مذکور را می توان به راحتی تشخیص داد زیرا نمی توانند موجب متاستاز بشوند .
 
ˈاسکار اوکانیاˈ محقق دیگر عضو گروه پژوهشی این مطالعات تصریح کرد: استراتژی درمانی محاصره EMT برای ممانعت از گسترش تومورها تنها هنگامی موثر خواهد بود که این کار قبل از اینکه اولین سلول های سرطانی از تومور مادر جدا شوند، انجام گیرد، موردی که فقط در مراحل اولیه بیماری رخ می دهد و معمولا هنگامی است که بیماری تشخیص داده نشده است .
 
اوکانیا گفت: محدود ساختن EMT در چنین شرایطی مانع پدید آمدن تومور های جدید می شود اما در هر صورت داشتن یک استراتژی بر اساس حمله به دیگر خصوصیات سلول های سرطانی، عملکرد موثری علیه متاستاز دارد.
 
وی افزود: این نکته ای است که در این تحقیقات که روی مرغ، ماهی و موش های آزمایشگاهی و سپس، آزمایش روی بیماران انجام شده است، معلوم می شود.
 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه