تاریخ انتشار: یکشنبه 12 آذر 1391
تولید سلول های بنیادی از سلول های خونی

  تولید سلول های بنیادی از سلول های خونی

پزشکان دانشگاه کمبریج امیدوارند با استفاده از خون خود بیماربه عنوان منبعی برای سلول های بنیادی ، به درمان طیف وسیعی از بیماری ها دست یابند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از nation.com.pk ، این تیم می گوید: خون محیطی می تواند یکی از ساده ترین و ایمن ترین منبع برای سلول های بنیادی باشد.
درمطالعه ای که درمجله Stem Cells منتشر شده ،ازاین سلول ها برای ساخت رگ های خونی استفاده شده است.
با این حال، کارشناسان هشدار دادند که ایمنی استفاده از چنین سلول های بنیادی هنوز نامشخص است.
سلول های بنیادی یکی از امیدهای بزرگ پژوهش های پزشکی است. آنها می توانند به انواع سلول های بدن تبدیل شوند، بنابراین می بایست  قادر به ترمیم همه بافت ها ازجمله مغز ، قلب، چشم و استخوان باشند.
یکی از منابع سلولهای بنیادی، جنین است، اما این منبع از نظراخلاقی بحث انگیز است و آنها می توانند توسط سیستم ایمنی بدن مانند پیوند عضو رد شوند.
محققان نشان داده اند که سلول های پوستی گرفته شده از یک فرد بزرگسال می تواند به سلول های بنیادی تبدیل شوند، بنابراین بدن آنها را بخشی از خود دانسته و پس نمی زند.
محققان دردانشگاه کمبریج، درنمونه های خون نوعی از سلول های ترمیم کننده را یافتند که در جریان خون به گردش در آمده و هر گونه آسیب به دیواره رگ های خونی را ترمیم می کنند. سپس این سلولها را به سلول های بنیادی تبدیل کردند.
دکتر Amer Rana  گفت: این روش بهتر از نمونه برداری از پوست است،  ما از ابداع روشی عملی و کارآمد برای ایجاد سلولهای بنیادی از نوعی از سلول های موجود در خون هیجان زده هستیم.
او به بی بی سی گفت: "نمونه برداری ازبافت خوشایند نبوده - به خصوص درکودکان و افراد مسن - در حالی که گرفتن نمونه خون ازهمه بیماران امری عادی است. این سلول های به دست آمده از خون به نظر از سلولهای با منشا پوستی برای استفاده ایمن ترهستند. 
اگرمرحله بعد آزمایش که انجام برخی از مطالعات بالینی با استفاده از این سلولهاست نتایج خوبی داشته باشد. پس از آن مامی توانیم از این تکنولوژی برای اولین بار دربالین استفاده کنیم. 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه