تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 آذر 1391
داروی دیابت می تواند آسیب مغزی پس از سکته را کاهش دهد

  داروی دیابت می تواند آسیب مغزی پس از سکته را کاهش دهد

در یک مطالعه انجام شده درموش، دانشمندان موسسه کارولینسکا سوئد درمان جدیدی را کشف کردند که ممکن است آسیب های مغزی پس از سکته را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد. این داروی پیشنهادی در حال حاضر برای درمان دیابت نوع 2 تایید شده است. با این حال، دانشمندان امیدوارند که این نتایج جدید که در مجله علمی دیابت ارائه شده است امکان آسیب مغزی پس از سکته مغزی در گروه های بیمار با خطر بالای سکته مغزی را کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medical xpress؛ سکته مغزی زمانی رخ می دهد که بخشی از بافت های عصبی در مغز به دلیل عدم اکسیژن رسانی، یا توسط یک لخته خون (ترومبوز) و یا پارگی عروق خونی  آسیب ببیند. افراد مبتلا به دیابت درمعرض خطر بالاتری برای بروز سکته مغزی نسبت به جمعیت های دیگر هستند. تنها درمان سریع برای کاهش عواقب سکته مغزی که به طور معمول در دسترس است   داروی thrombolysis می باشد که لخته خون را دررگ های مسدود شده مغز حل می کند و به سرعت پس از شروع علائم تجویز می شود. با این حال، این درمان تنها برای حدود 10 درصد از بیماران مبتلا به سکته مغزی دردسترس است و دارای اثرات بالقوه جانبی شدید، به ویژه خونریزی مغزی می باشد. علاوه براین، اثرات درمان thrombolysis دربیماران مبتلا به دیابت کاهش می یابد چراکه دیابت به خودی خود باعث حساس شدن ساختاررگ می شود.

یک ماده شیمیایی که دراصل linagliptin نامیده می شود و در حال حاضر به عنوان یک داروی ضد دیابت تجاری سازی شده است. همراه با ورزش و رژیم غذایی خاص، linagliptin باعث کاهش سطح گلوکز خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 می شود. دانشمندان درمطالعه خود، linagliptin و یا دارونما راقبل و پس ازصدمات ناشی از سکته مغزی به موش های مبتلا به دیابت خوراندند. با استفاده ازاین طرح ، دانشمندان وضعیت بیماران دیابتی نوع 2 تحت درمان با linagliptin را  شبیه سازی کردند. نتایج به دست آمده نشان داد که linagliptin قادر به تحریک عصبی و تا حد زیادی کاهش آسیب های مغزی ناشی از سکته مغزی، مستقل از اثرات کاهنده گلوکز است. این به نوبه خود نشان می دهد که بیماران مبتلا به دیابت 2 نوع ، زمانی که با linagliptin درمان می شوند، ممکن است پیش آگهی بهتری بعد از یک سکته مغزی نسبت به بیماران دیابتی دریافت کننده درمان های دیگر داشته باشند.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه