تاریخ انتشار: شنبه 21 آذر 1394
چند یافته جالب در مورد مرگ و مردن(بخش دوم)

  چند یافته جالب در مورد مرگ و مردن(بخش دوم)

در بخش قبل به دو مورد جالب در مورد مرگ و مردن اشاره کردیم در ادامه به برخی واقعیت های علمی در این زمینه می پردازیم.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سومین مورد که در مورد مرگ می توان اشاره کرد این است که طول تلومرها می تواند طول عمر را پیش بینی کند:

مدت های طولانی بشر تصور می کرد که سلول های ما ممکن است نامیرا باشند و تحت شرایط مناسب محیطی آن ها تا ابد به تقسیم و همانندسازی ادامه خواهند داد. اما در سال 1961 محققین دریافتند که سلول ها در بهترین حالت می توانند 50 تا 70 تقسیم داشته باشند. در دهه اخیر یافته های دیگری بدست آمد که نشان می دهد که تلومرها(توالی های تکرار شده DNA‌در انتهای کروموزوم های ما) با هر تقسیم کوتاه تر می شوند و زمانی که به کوتاه ترین حالت برسند، تقسیم سلولی متوقف شده و سلول می میرد. به همین دلیل، شواهد رو به افزایشی وجود دارد که طول تلومرها می تواند برای پیش بینی طول عمر مورد استفاده قرار گیرد و این تنها در مورد انسان صدق نمی کند. با این حال، هنوز مشخص نیست که تلومرهای کوتاه شده دلیل پیری هستند و یا از عوارض پیری محسوب می شوند. اگر طول تلومر پیری را کنترل می کند پس ممکن است بتوانیم به طریقی با افزایش طول تلومرها و دستکاری آن ها طول عمر را زیادی کنیم. در حال حاضر ما اطلاعات اندکی در مورد نقش تلومرها در این زمینه داریم.

4)ترس از مرگ با افزایش سن کاهش می یابد

شاید باور کردنی نباشد که ما هرچه پیرتر می شویم کمتر از مرگ می ترسیم اما مطالعاتی در آمریکا صحت این ادعا را نشان داده اند. برای مثال مطالعه ای نشان داده است که افراد 40 و 50 ساله ترس بیشتری از مرگ را در مقایسه با افراد 60 و 70 ساله نشان می دهند و مطالعه ای دیگر صحت این ادعا را با مقایسه افراد 60 ساله و 35 تا 50 سال نشان داده است. مطالعه ای دیگر نشان داده است که میزان ماکزیمم ترس و نگرانی از مرگ در سن 20 سالگی وجود دارد و از این سن رفته رفته میزان نگرانی نسبت به این واقعیت همیشگی کاهش می یابد. جالب است که این اطلاعات در جوامع مختلفی از روسیه، آمریکا، اروپا گرفته تا آسیای شرقی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

5) فکر کردن در مورد مرگ موجب تغییراتی در نگرش ما می شود

خلاصه ای از احساساتی که با فکر به مرگ به شما دست می دهید، تهیه کنید. به این فکر کنید که بعد از مردن شما برای بدن شما چه اتفاقی خواهد افتاد. این نکته مشترک و دستورالعمل مربوط به بیش از 200 مطالعه ای بوده است که ظرف 25 سال گذشته در  سراسر دنیا انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد که فکر کردن در مورد مرگ( در مقایسه با سایر مسائل پیش پا افتاده) موجب می شود که مردم نسبت به نژادپرستی حوصله بیشتری به خرج دهند، بیشتر به سمت روسپی گری تمایل داشته باشند، کمتر به سمت مصرف کالاهای خارجی روی آورند و حتی موجب می شود که آزادی خواهان حمایت کمتری در مورد همجنسگرایان به خرج دهند(در واقع این موضاعاتی که فکر بسیاری از افراد را درگیر کرده است درجه اهمیت خود را از دست می دهد). هم چنین فکر به مرگ موجب می شود که افراد تمایل به فرزندان بیشتری داشته باشند و نام کودکانشان را از درگذشتگان انتخاب کنند. به عبارت دیگر، فکر کردن در مورد مرگ ما را به سمت یک نامیرایی سمبولیک سوق می دهد. حتی برخی شواهد حاکی از آن است که در مواجه با مرگ، حتی افراد غیر مذهبی نیز بیشتر به سمت خداپرستی و زندگی بعد از مرگ متمایل می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه