تاریخ انتشار: پنجشنبه 16 آذر 1391
دارو درمانی با فناوری نانو امیدی برای درمان سرطان در کودکان

  دارو درمانی با فناوری نانو امیدی برای درمان سرطان در کودکان

مجله Molecular Pharmaceutics دراین ماه، نتایج امیدوار کننده ای را از مرکز تحقیقات سرطان و گروه فنی و مهندسی دانشگاه Delaware در مورد پتانسیل فناوری نانو برای انتقال داروهای شیمی درمانی با روشی که سلول های سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلول های سالم هدف قرار دهد، گزارش کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress؛

تا به امروز، روش های انتقال دارومبتنی برنانوذرات  برای درمان لوسمی در دوران کودکی، که 30٪ از سرطان های دوران کودکی شامل می شود، ضعیف عمل کرده است. در این مطالعه دگزامتازون محصوردر کپسول (DEX) منتقل شده به مدل های پیش بالینی مبتلا به لوسمی ، به طور قابل توجهی سبب بهبود کیفیت زندگی و بقا نسبت به گروه کنترل دریافت کننده این دارو بدون پوشش، شده است.
لوسمی حاد لنفوبلاستیک (ALL)، رایج ترین شکل لوسمی درکودکان است. اگر چه میزان بقای 5 ساله برای همه روش ها با درمانهای شیمی درمانی 90 درصد است ، عوارض جانبی مضر این داروها، از جمله سرطان های ثانویه ، باروری، مشکلات شناختی، شنوایی  و تکوینی، در حال حاضر نگرانی قابل توجهی را برای بازماندگان و خانواده های آنان ایجاد کرده است. دگزامتازون یکی از شایع ترین داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان خون دردوران کودکی است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دگزامتازون باعث عوارض جانبی قابل توجهی می شود
درمطالعات انجام شده توسط دکتر A. K. Rajasekaran نویسنده رهبر این مطالعه و تیمش با همکاری دکتر Xinqiao Jia و تیمش در دانشگاه Delaware ، از نانوذرات پلیمری حاوی داروهای شیمی درمانی برای اطمینان از انتقال کنترل شده دارو به سلول های سرطانی در مدل های بالینی استفاده شده است.

دکتر Rajasekaran گفت: "در حال حاضر هفت یا هشت داروی شیمی درمانی برای درمان سرطان خون در کودکان وجود دارد. آنها سمی بوده و کار خود را با کشتن سلول های به سرعت در حال تقسیم انجام  می دهند، با این حال، این داروها قادر به تمیزسلول های سرطانی از سلول های سالم دیگر نیستند. خبر خوب این است که این داروها به میزان 80-90٪ در درمان سرطان خون موثر می باشند و خبر بد این است که بسیاری از درمان های شیمی درمانی دارای عوارض جانبی شدید، به ویژه در کودکان می باشند.  او ادامه داد که محققان باید صدها میلیون دلار و سال های بسیاری را برای یافتن داروهای جایگزین بهتر صرف کنند،. در این فاصله، ما و همکارانمان در حال کار بر روی شیوه های جدیدی برای انتقال داروهای مقرون به صرفه موجود به کودکان هستیم. دکتر Jia گفت: "سنتز پلیمر و مهندسی نانو برای نیاز بالینی کاهش عوارض جانبی داروهای ضد سرطان طراحی شده است، ما خیلی از نتایج به دست آمده هیجان زده هستیم و به دنبال ادامه کار به مرحله بعدی و معرفی این روش برای درمان بالینی لوسمی در کودکان می باشیم.

تا به امروز، پیشرفت ها در فناوری نانو، عمدتا برسرطان بزرگسالان متمرکز شده است. استفاده از فناوری نانو شامل ذرات محصور شده داروها است که به هسته سلول فرستاده می شود.  این نانوذرات فقط به سلول های سرطانی  چسبیده و آنها را با انتقال دقیق دارو ، بدون آسیب رساندن به سلول های طبیعی نابود می کند. در مدل های بالینی لوسمی، دکتر Rajasekaran و تیم او قادر به بهبود بقا و کیفیت زندگی از طریق فناوری نانو شدند. در کپسوله سازی دارو از یک سوم دوز معمولی استفاده می شود که دارای نتایج درمانی خوب و بدون هیچ عوارض جانبی قابل تشخیص است.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه