تاریخ انتشار: شنبه 18 آذر 1391
دانشمندان لنزهای تماسی حاوی سلول های بنیادی را ابداع کردند

محققان یک روش بهتر و ارزان تر را برای بازگرداندن بینایی انسان با گذاشتن یک لنزتماسی حاوی سلولهای بنیادی یافته اند که سبب ترمیم قرنیه انسان خواهد شد.

به گزارش بنیان به نقل از rt.com ، مطالعه منتشر شده در مجلهBiomaterialia  ACTA  گزارش کرد: دانشمندان دانشگاه شفیلد امیدوارند که ایمپلنت دیسکی زیست تخریب پذیرحاوی سلول های بنیادی، درچشم تکثیرشده و بنابراین به بازسازی لایه شفاف جلوی چشم که به قرنیه معروف است کمک کند. تخریب قرنیه یکی از علل عمده نابینایی درجهان است.
ازآنجا که سلول های بنیادی توانایی تولید خود ازطریق تقسیم میتوزی و تمایزبه طیف متنوعی از انواع سلول های تخصصی را دارا می باشند، دانشمندان امیدوارند که این سلولها امکان ترمیم طبیعی جراحات چشمی را فراهم آورند، به همین علت ایمپلنت های جدید به شکل غشاء نازکی برای پیوند این سلول ها بر روی چشم طراحی شده اند.
درمان های سنتی برای آسیب قرنیه شامل پیوند سلولهای بنیادی به چشم با استفاده از غشاء اهدایی از انسان است. اما دربرخی ازموارد، این روش شکست می خورد، و چشم ترمیم شده توانایی حفظ این سلولهای بنیادی را که برای ترمیم مداوم قرنیه مورد نیازاست، از دست می دهد.
آنچه این تحقیقات جدید را متفاوت می سازد این است که لنزهای زیست تخریب پذیر جدید دارای جایگاه های کوچکی برای سلول های بنیادی هستند که آنها را حفظ و به عنوان ابزاری برای ترمیم ثابت به خدمت می گیرد.

Ílida Ortega Asencio از دانشکده مهندسی شفیلد عنوان کرد :"ضخامت این زیست مواد درسراسر دیسک نازک تر ازیک حلقه است، به طوری که با سرعت بیشتری تجزیه شده و اجازه می دهد سلول های بنیادی در تمام سطح چشم تکثیرشده و قرنیه ترمیم شود.

بدون سلول های بنیادی، ضخامت بافت سفید زخم در قرنیه توسعه یافته، باعث از دست دادن نسبی یا کامل بینایی می شود.
Frederick Claeyssens  از دانشگاه شفیلد گفت: آزمایش های بالینی در هند آغاز خواهد شد . به طور کلی درمان با استفاده از این دیسک ها نه تنها بهتر از درمان های رایج خواهد بود بلکه ارزان تر  نیز می باشد.