تاریخ انتشار: چهارشنبه 02 دی 1394
از دست رفتن حافظه سلولی می تواند تولید سلول های بنیادی را تسهیل کند

  از دست رفتن حافظه سلولی می تواند تولید سلول های بنیادی را تسهیل کند

همان طور که در مورد انسان گفته می شود که انسان هر چه قدر هم که عوض شود نمی تواند از گذشته خود فرار کند چون خاطرات گذشته همیشه همراه انسان است، در مورد سلول ها نیز این امر صادق است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های بالغ مانند سلول های خون و پوست دارای یک حافظه سلولی هستند. به عبارت دیگر این سلول ها تغییراتی که طی تکوین آن ها از سلول های بنیادی متعهد نشده تا سلول های بالغ تخصص یافته اتفاق می افتد. در مطالعه ای جدید محققین در انستیتو سلول های بنیادی هاروارد، ژن هایی را شناسایی کرده اند که زمانی که سرکوب می شوند، به طور موثر موجب پاک شدن حافظه سلولی می شوند و در نتیجه سلول ها را بیشتر مستعد بازبرنامه ریزی می کنند. به همین دلیل فرایند بازبرنامه ریزی به صورت موثرتر و سریع تر صورت می گیرد.

همه سلول ها در بدن دارای ژنوم مشابهی هستند و چونگی خاموش و روشن شدن ژن ها طی فرایند تکامل است که تعیین می کند که چه نوع سلول بالغی باید بوجود بیاید. با دستکاری این ژن ها و ارائه فاکتورهای جدید، محققین می توانند بخش های خاموش در ژنوم سلول ها را فعال کرده و موجب بازبرنامه ریزی این سلول ها به سلول دیگر شوند. برای شناسایی فاکتورهای بالقوه، محققین یک مجموعه ژنتیکی هدف را شناسایی کردند که آن ها را تحت عنوان تنظیم کننده های کروماتین می شناسند و در ایجاد حافظه سلولی دخیل هستند. از 615 فاکتوری که مورد غربالگری قرار گرفتند، محققین چهار تنظیم کننده کروماتینی را شناسایی کردند که سه مورد از آن ها تاکنون شناسایی نشده بودند و این پتانسیل را دارند که مانع از بازبرنامه ریزی شوند. در مقایسه با سرکوب فاکتورهای مهاری دیگر که میزان بازبرنامه ریزی را سه تا چهار برابر بیشتر میکند، مهار این تنظیم کننده جدید که CAF1‌نام دارد، فرایند را 50 تا 200 برابر موثرتر می کند. علاوه براین، در غیاب CAF1، فرایند بازبرنامه ریزی به صورت بسیار سریع تری نیز صورت می گیرد: در حالی که این فرایند با استفاده از فاکتورهای موجود حداقل 9 روز طول می کشد، محققین توانسته اند با استفاده از این روش اولین سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSC) را بعد  از چهار روز شناسایی کنند. کمپلکس CAF1 تضمین می کند که طی همانندسازی DNA‌و تقسیم سلولی، سلول های دختری حافظه سلولی را حفظ می کنند. زمانی که CAF1 بلوک می شود، سلول های دختری قادر به حفظ این حافظه نیستند و اطلاعات شان را از دست می دهند و تبدیل به لوح سفیدی می شوند که می توانند به هر سیگنال خارجی پاسخ دهند و در نتیجه می توان آن ها را به سهولت دستکاری کرد.  در واقع با سرکوب CAF1 محققین می توانند فرایندهای بازبرنامه ریزی و دگرتمایزی را به صورت مستقیم، سریع تر و موثرتر انجام دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه