تاریخ انتشار: پنجشنبه 03 دی 1394
روغن ماهی سلول های چربی را به سلول های سوزاننده تبدیل می کند

  روغن ماهی سلول های چربی را به سلول های سوزاننده تبدیل می کند

محققین در دانشگاه کیوتو دریافته اند که روغن ماهی سلول های ذخیره کننده چربی را به سلول های سوزاننده چربی تبدیل می کند که این امر می تواند موجب کاهش وزن در سنین میانسالی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این محققین می گویند که روغن ماهی گیرنده هایی را در مجرای گوارشی فعال می کند، سیستم عصبی سمپاتیک را راه می اندازد و سلول های ذخیره کننده چربی را برای متابولیزه کردن چربی القا می کند. همه سلول های چربی قادر به ذخیره سازی چربی نیستند و در این بین سلول هایی به نام سلول های سفید هستند که می توانند چربی را به عنوان منبعی از انرژی ذخیره کنند و این در حالی است که سلول های قهوه ای چربی را برای حفظ دمای بدن متابولیزه می کنند. سلول های چربی در ابتدا به میزان زیادی در بدن وجود دارند اما با افزایش سن و بلوغ تعداد آن ها کاهش پیدا می کند. نوع سومی از سلول های چربی نیز وجود دارند که آن ها را سلول های بژ می نامند و به نظر می رسد عملکردی مشابه سلول های قهوه ای دارند. زمانی که افراد به میانسالی می رسند از تعداد آن ها کاسته می شود و بدون این سلول های متابولیزه کننده، چربی ها شروع به تجمع در بدن می کنند و ممکن است چندین دهه بدون استفاده باقی بمانند. اما این مطالعه نشان داده است که تعداد این سلول های بژ می تواند با مصرف برخی مواد غذایی افزایش پیدا کند. مطالعات گذشته نشان داده است که روغن ماهی مزایای زیادی برای سلامتی دارد که از جمله آن ها ممانعت از تجمع چربی است. آیا روغن ماهی موجب افزایش سلول های بژ می شود؟

محققین گروهی از موش ها را با غذاهای چرب تغذیه کردند و در این میان به غذای تعدادی از آن ها روغن ماهی نیز اضافه کردند. موش هایی که غذا را به همراه روغن ماهی مصرف کرده بودند در مقایسه با سایرین 5 تا10 درصد وزن کمتر و 15 تا25 درصد چربی کمتری داشتند. هم چنین آن ها دریافتند که سلول های بژ با فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک از سلول های چربی سفید شکل می گیرند که بدین معنی است که برخی سلول های ذخیره کننده چربی توانایی متابولیزه کردن را بدست می آورند. این مطالعه نشان می دهد که سلامت غذایی چقدر می تواند در سلامت فرد مفید باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه