تاریخ انتشار: شنبه 18 آذر 1391
دستیابی به تولید نسل‌سوم حیوانات ژنتیکی/ ساخت دارو از شیر بز
گام مهم محققان رویان؛

  دستیابی به تولید نسل‌سوم حیوانات ژنتیکی/ ساخت دارو از شیر بز

رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان از دستیابی به تولید نسل سوم حیوانات تراریخت خبر داد و گفت: تا یکسال آینده با تولید پروتئین در شیر این حیوانات اقدام به تولید داروهای نوترکیب برای درمان بیماری‌ها می‌شود.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از مهر دکتر محمد حسین نصر اصفهانی با اشاره به تلاشهای این پژوهشکده در زمینه تولید پروتئین نوترکیب در شیر حیوانات تراریخت، افزود: این پروژه از سال‌ها قبل اجرایی شده است و در حال حاضر به تولید نسل سوم حیوانات تراریخت دست پیدا کردیم که در شیر آنها پروتئین‌های نوترکیب تولید می‌شود.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان اظهار داشت: با ادامه این تحقیقات تا یک سال آینده به یک گله بزی که بتواند به طور روزانه 500 کیلوگرم شیر حاوی پروتئین نوترکیب تولید کند، دست خواهیم یافت.

وی ادامه داد: گام بعدی این پروژه این است که بتوانیم از این شیرهای حاوی پروتئین نوترکیب دارو تولید کنیم که تحقق این مرحله نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

تلاش برای تولید دارو از شیر

نصراصفهانی تولید داروهای نوترکیب از شیر حیوانات تراریخت را از اهداف دیگر این پژوهشکده نام برد و خاطرنشان کرد: این طرح در راستای پروژه تولید بزهای تراریخت "شنگول"، "منگول" و "حبه انگور" است و در حال حاضر بیش از 10 بز تراریخت در این پژوهشکده تولید شده است.

بزهای تراریخت تولید شده رویان

رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان، اضافه کرد: این پژوهشکده درصدد است تا از پروتئین‌های موجود در این حیوانات داروهای نوترکیب تولید کند.

وی با بیان اینکه تعداد بزهای تراریخت تولید شده هر سال افزایش می‌یابد، ابراز امیدواری کرد که تا سال آینده بتوانند با هماهنگی داروسازان کشور به فناوری تبدیل دارو از شیر دست یابند.

قول رئیس جمهور برای حمایت طرح

نصر اصفهانی با اشاره به سفر ریاست جمهوری به پژوهشکده رویان برای افتتاح پژوهشکده تولید اعضای انسانی در بدن حیوانات، یادآور شد: در این بازدید از رئیس جمهور درخواست کردیم تا سرمایه‌گذاری بر روی پروژه تولید دارو از شیر نو ترکیب را افزایش دهد تا بتوانیم جز کشورهایی قرار گیریم که از شیر نوترکیب دارو تولید می‌کنیم.

وی از قول مساعد دولت خبر داد و گفت: در این راستا مقرر شد تا برای اجرای این طرح 1.5 میلیارد تومان اختصاص داده شود که امیدواریم این میزان محقق شود.

خالص سازی شیر بزهای تراریخت گام بعدی محققان

وی با بیان اینکه در حال حاضر اقدامات اولیه برای تولید دارو نوترکیب از شیر آغاز شده است، اظهار داشت: پروتئین شیر در حیوانات تراریخت ایجاد شده است و باید پروسه‌های مربوط به تولید دارو از شیر نوترکیب طی شود.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان افزود: برای این امر در این زمینه موفق شدیم که مقداری از پروتئین‌های شیر را استخراج کنیم ولی خالص سازی آن برای استفاده برای دارو و بیمار نیازمند سرمایه گذاری بیشتری است.

وی همچنین تاکید کرد که تولید این پروتئین‌ها تنها از طریق بزهای تراریخت صورت می‌گیرد.

توانمندیهای رویان در تولید داروی نوترکیب

نصر اصفهانی با بیان اینکه این پژوهشگاه توانایی تولید هر نوع داروی پروتئینی از شیر حیوانات تراریخت را دارد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر متخصصان پژوهشگاه رویان دو داروی فاکتور 9  انعقادی و داروی TPA را در شیر حیوانات تراریخت تولید کرده‌اند.

به گفته وی داروی فاکتور 9 انعقادی برای درمان بیماران هموفیلی و داروی TPA برای افرادی که دچار سکته قلبی و مغزی شده‌اند، استفاده می‌شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه