تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 دی 1394
رژیم غذایی پدر می تواند روی فرزندانش اثر بگذارد

  رژیم غذایی پدر می تواند روی فرزندانش اثر بگذارد

دو تیم تحقیقاتی در مطالعاتی غیر مرتبط با یکدیگر شواهدی را ارائه کرده اند که نشان می دهد چیزی که یک موش نر قبل از آمیزش با موش ماده می خورد می تواند روی فرزندانش اثر بگذارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، گروه اول شامل محققین چینی بود که اثر رژیم غذایی پر چرب پدر را روی فرزندان بررسی کرد و گروه دومی متشکل از محققین کانادایی و آمریکایی بود که اثر مصرف کم پروتئین به وسیله موش نر قبل از اقدام به بچه دار شدن را مورد بررسی قرار دادند.

سال ها تصور می شد که پستانداران نر تنها به دلیل DNA که در اسپرم شان حمل می کنند می توانند روی فرزندان شان اثر بگذارند. در سال های اخیر، برخی مطالعات نشان داده اند که آن ها به دلیل وجود tRNA می توانند اثرات دیگری نیز روی فرزندان بگذارند. این دو مطالعه جدید نیز مدارک بیشتری را ارائه کرده اند که نشان می دهند که تکه های tRNA می توانند اطلاعاتی را حمل می کنند که اثرات معکوسی روی فرزندان بگذارند. در اولین مطالعه که موش های نر با غذای پرچربی تغذیه شده بودند(در گروه تیمار)، محققین مشاهده کردند که فرزندان آن ها در مقایسه با گروه کنترل دچار اضافه وزن نشدند ولی با این حال نسبت به انسولین مقاومت نشان می دادند و بدن آن ها دچار یک عدم تعادل نسبت به گلوکز بود. برای تضمین این که این تغییرات به دلیل تکه های tRNA است، محققین آزمایش مشابهی را انجام دادند ولی این بار RNA را قبل از تزریق به تخم خالص سازی کردند. فرزندان حاصل دچار عدم تحمل گلوکزی بودند اما دچار مقاومت انسولینی نشدند. در مطالعه دوم، محققین آزمایش مشابهی روی نرهای با رژیم غذایی کم پروتئین انجام دادند. آن ها مشاهده کردند که بین گروه کنترل و تیمار تفاوتی وجود ندارد به جز یک مورد: تغییراتی در گروهی از ژن ها ک مسئول تکوین سلول های بنیادی بود در گروه تیمار اتفاق افتاد. محققین معتقدند که چنین اتفاقاتی در مورد انسان نیز ممکن است که پیشنهاد می کند که زوجین پیش از بچه دار شدن باید ملاحظات بیشتری در مورد برنامه و رژیم غذایی شان داشته باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه