تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 آذر 1391
روشی جدید برای افزایش تولید سلول های بنیادی در آزمایشگاه

  روشی جدید برای افزایش تولید سلول های بنیادی در آزمایشگاه

کلید این ایده این است که سلول های بنیادی پرتوان بلافاصله به سلول های خاص تبدیل نشوند. آنها ابتدا تبدیل به سلول های پیش ساز شوند که چند توان هستند و فقط می توانند انواع سلول یک دودمان سلولی خاص را تولید کنند.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net ، یک روش جدید برای تولید سلول های بنیادی از سلول های بالغ، امیدهایی را برای افزایش تولید سلول های بنیادی درآزمایشگاه ایجاد کرده است که می تواند به حذف مانعی برای درمان های طب ترمیمی کمک کرده و جایگزین بافت های آسیب دیده و یا ناسالم بدن شود.
این روش، که توسط محققان موسسه مطالعات زیست شناسی Salk ابداع شده ، امکان تولید نامحدود سلول های بنیادی و مشتقات آنها را فراهم کرده و همچنین زمان تولید را به نصف (از نزدیک به دو ماه تا دو هفته ) کاهش می دهد.
Ignacio Sancho-Martinez یکی از نویسندگان این مقاله می گوید:" یکی از موانع قبل از درمان با سلول های بنیادی ، مشکل تولید سلول های بنیادی به اندازه کافی و با سرعت کافی برای کاربردهای بالینی است. ارزش سلول های بنیادی به خاطر ویژگی "پرتوانی" و توانایی تبدیل شدن آنها تقریبا به هر سلولی در بدن است. سلول های بنیادی برای تحقیق و استفاده بالینی به دو روش مشتق می شوند: یا به طور مستقیم از سلول های جوانی که هنوز پرتوان هستند و یا از سلولهای بالغ با "برنامه ریزی مجدد" که سبب پرتوانی آنها می شود.
نوع اول سلول های بنیادی جنینی (ESCs) نام دارد که در واقع از بلاستوسیست،  که از یک تخمک بارور شده پس از پنج روز تقسیم سلولی تشکیل می شود، به دست می آیند. 
گذشته ازمسائل اخلاقی دراستفاده از ESCs ، مشکل دیگر این است که بافت های حاصل از ESCs ممکن است واکنش های ایمنی را در پیوند به بیماران ایجاد کند.
نوع دوم سلولهای پرتوان القایی یا iPSCs نامیده می شود که مشکلات استفاده از ESCs  را ندارد. اما iPSCs نیزمشکلات خاص خود را دارند. ایجاد آنها در آزمایشگاه مستلزم صرف مدت زمان طولانی است که می تواند تا دو ماه به طول انجامد. ابتدا سلول های سوماتیک باید برای تبدیل به iPSCs برنامه ریزی مجدد شوند، سپس، iPSCs باید به دودمان های سلولی مورد نظر ما برای برنامه های درمانی تمایز یابند. آنها گاهی اوقات می تواند باعث رشد تومورهایی به نام تراتوم شوند که می تواند سرطان  ایجاد کند.
با دانستن این موضوع، دانشمندان به دنبال روشی این هستند که این راه طولانی برای برگشت به عقب وتبدیل به سلولهای بنیادی پرتوان را طی نکنند. کلید این ایده این است که سلول های بنیادی پرتوان بلافاصله به سلول های خاص تبدیل نشوند. آنها ابتدا به سلول های پیش ساز که چند توان هستند و فقط می توانند انواع سلول یک دودمان سلولی خاص را تولید کنند، تبدیل شوند. در حالی که سلول های پرتوان می توانند تقریبا به هر سلولی در بدن تبدیل شوند، یک سلول خونی چند توان به عنوان مثال، می تواند به سلول های قرمز وسفید خون یا پلاکت تبدیل شود ، اما دودمان نه چندان دور از جمله سلول های عصبی را ایجاد نمی کند.
بنابراین، به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی کار با iPSCs، دانشمندان روش "تبدیل مستقیم رده های سلولی" را ابداع کردند. دراین تبدیل مستقیم ، یکی از سلول های سوماتیک فرد تنها به یک نوع سلول دیگر تبدیل می شود، در نتیجه، به عنوان مثال، یک سلول عضلانی پوست می شود ونه چیز دیگر.
تیم سالک و همکاران آنها به دنبال اصلاحاتی برای کارآمد تر و ایمن تر کردن این روش هستند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه