تاریخ انتشار: شنبه 26 دی 1394
آیا منشا سلول های بنیادی پرتوان القایی روی توان تمایزی آن ها تاثیر گذار است؟

  آیا منشا سلول های بنیادی پرتوان القایی روی توان تمایزی آن ها تاثیر گذار است؟

مطالعه ای جدید نشان می دهد که سلول های بنیادی پرتوان مشتق از انواع سلول های مختلف به یک اندازه به بازبرنامه ریزی حساس هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مطالعه ای جدید که در stem cell reports به چاپ رسیده است این فرضیه که حافظه اپی ژنتیکی سلول های مشتق از بافت های مختلف می تواند اثر معناداری روی تمایز سلول های بنیادی پرتوان القایی داشته باشد را نقض می کند. در شرایط آزمایشگاهی، سلول های iPS می توانند از سلول های بالغ انسانی مشتق شوند، به میزان نامحدود تکثیر شوند و اگر لازم باشد می توان آن ها را به انواع سلول های دلخواه تمایز داد. از این سلول های بنیادی برای اهداف مختلفی مانند غربالگری داروها، مطالعات ژنی، طب بازساختی، مدل سازی بیماری و ... می توان استفاده کرد. اما آیا سلول های iPS که از بافت های مختلف مشتق می شوند با یکدیگر متفاوت هستند و آیا قابلیت تمایزی آن ها به بافتی که از آن منشا گرفته اند بستگی دارد؟

برای پاسخ به این سوال محققین در دانشگاه هلسینکی با استفاده از مجموعه ای تست ها و آنالیزها به مقایسه سلول های iPS منشا گرفته از سلول های پوستی و سلول های iPS‌ منشا گرفته از سلول های خونی پرداختند. در این میان بیشتر فوکوس آن ها روی مبحثی به نام حافظه اپی ژنتیکی بود که بدین معنی است که سلول های بنیادی مشتق شده از سلول های خونی در مقایسه با سلول های مشتق از پوست راحت تر می توانند به سلول خونی تبدیل شوند. نتایج بدست آمده بسیار شفاف و واضح بود: چندین نشانگر مختلف نشان دادند که زمانی که سلول بنیادی به طور کامل بازبرنامه ریزی شده باشند، نوع سلول منشا تاثیری روی توانایی تمایزی سلول بنیادی ندارد. پروفسور تیمو اتونکوسکی در دانشگاه هلسینکی می گوید واضح است که سلول های بنیادی پرتوان مشتق از انواع بافت های مختلف کاملا یکسان هستند. نتایج این مطالعه برای ایجاد بیوبانک های سلولی بسیار مهم است. زیرا نشان می دهد که می توان از یک منبع سلولی ذخیره شده انواع مختلف سلول ها را ایجاد کرد بدون این که در این میان وسواسی در مورد بافت منشا وجود داشته باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه