تاریخ انتشار: جمعه 21 اسفند 1394
تومورها می توانند به صورت کنترل از راه دور عروق خونی را جذب کنند

  تومورها می توانند به صورت کنترل از راه دور عروق خونی را جذب کنند

محققین دانشگاه Leiden نشان داده اند که تومورها می توانند از ابزارهای مکانیکی برای جذب عروق خونی مورد نیاز برای رشدشان استفاده کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، تومورها فاکتورهای محلولی را ترشح می کنند که عروق خونی را تحریک به رشد به سمت خودشان می کند، این فرایند را آنژیوژنز توموری می نامند. این فرایند موجب می شود که تومورها رشد کنند و همزمان موجبات فرار سلول های سرطانی به جریان خون و متاستاز به سایر بافت ها را فراهم می کند. در حال حاضر داروهایی وجود دارد که این فرایند را بلوک می کند. محققین کشف کرده اند که این تومورها می توانند به طور متفاوت و با استفاده از ابزارهای مکانیکی نیز این عروق خونی را به سمت خودشان جذب کنند.

این محقین کلاستری از سلول های توموری را درون شبکه ای پروتئینی که محیط پیرامون تومور در بدن را تقلید می کند پرینت کردند. آن ها کشف کردند که مینی تومورها(تومورهای کوچک) می توانند این شبکه پیرامونی را تنظیم کرده و آن ها را در فضایی دورتر از مرزهای توموری سازماندهی کنند. سلول های عروق خونی که در نزدیکی این شبکه قرار دارند، مجددا سازماندهی شده و تغییراتی را متحمل می شوند و با خزیدن به سمت تومور به سیگنال های دریافتی پاسخ می دهند. محققین توانسته اند که برهمکنش این عروق خونی را با قطع کردن کابل های ارتباطی درون این شبکه ها با لیزر مهار کنند. نیروی اعمال شده بوسیله تومور روی محیط می تواند به صورت یک کنترل از راه دور(remote control) برای هدایت آنژیوژنز عمل کند.

این مطالعه نیز نشان می دهد که نیروهای مکانیکی نقش مهمی در بیولوژی و فرایندهای دخیل در تومورزایی ایفا می کنند. به نظر می رسد که همه سلول ها می توانند محیط پیرامون شان را به صورت مکانیکی شکل دهند و سلول های بنیادی به چنین تغییراتی بوسیله تمایز یافتن به عصب، عضله و استخوان پاسخ می دهند. این که چگونه سلول ها قادر به ایجاد چنین نیروهایی هستند و این که چگونه این فرایندها در شرایط فیزیولوژیک و پاتولوژیک اتفاق می افتند در کنفرانس بین المللی که در 22 مارس در دانشگاه Leiden‌ برگزار خواهد شد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه