تاریخ انتشار: جمعه 21 اسفند 1394
سلول های جمع آوری شده از ادرار نوزادان نارس، مناسب برای ترمیم و بازسازی کلیه

  سلول های جمع آوری شده از ادرار نوزادان نارس، مناسب برای ترمیم و بازسازی کلیه

سلول های جمع آوری شده از ادرار نوزادان نارس به صورت غیرتهاجمی، ممکن است منجر به پبشرفت در ترمیم کلیه در حال بازسازی بیمارانی شود که مبتلا به آسیب یا بیماری های کلیوی هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در انسان، تکوین کلیه تقریبا 34 هفته بعد از شروع بارداری کامل می شود و بعد از آن سلول های کلیوی می توانند به دلیل پیر شدن طبیعی، آسیب یا بیماری از دست بروند. در حال حاضر محققین به دنبال راهی برای بازسازی سلول های کلیوی هستند، برای مثال آن ها در حال حاضر در حال تحریک سلول های بنیادی برای داشتن ویژگی های فیلتر کنندگی سلول های کلیوی هستند.

به این منظور دکتر النا لوچنکو در دانشگاه Leuven بلژیک، پتانسیل سلول های بنیادی یا سلول های پیش ساز کلیوی موجود در ادرار بالغین سالم را مورد ارزیابی قرار دادند و دریافتند که بعد از بلوغ کلیه ها، سلول های تمایز نیافته موجود در ادرار بسیار نادر هستند. بنابراین آن ها به این نتیجه رسیدند که ادرار نوزادن زودرس می تواند جایگزین بهتری برای این ادرار افراد بالغ باشد زیرا کلیه آن ها هنوز در حال تکوین است. در نتیجه آن ها، ادرار این نوزادان را یک روز بعد از تولد آن ها جمع آوری کردند و دریافتند که در 50 درصد موارد، نمونه ها حاوی سلول های پیش ساز هستند. این سلول ها قادر به تمایز به سلول های کلیوی بالغ بودند و در برابر مرگ سلولی نیز مقاوم بودند.

با توجه به آن چه گفته شد به نظر می رسد که سلول های پیش ساز نوزادان نارس ممکن است ابزار ارزشمندی برای استفاده در سلول درمانی و بازسازی کلیه های آسیب دیده باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه