تاریخ انتشار: جمعه 21 اسفند 1394
آلوده شدن سلول های بنیادی عصبی انسان به وسیله ویروس زیکا

  آلوده شدن سلول های بنیادی عصبی انسان به وسیله ویروس زیکا

محققین دانشگاه فلوریدا و جان هاپکینز گزارش کرده اند که ویروس زیکا، نوعی از سلول های بنیادی عصبی که به قشر مغزی تمایز می یابند را آلوده می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که این سلول های بنیادی پناهگاهی برای تولید مثل ویروسی هستند که این امر در نهایت منجر به مرگ سلولی و /یا اختلال در رشد سلولی می شود. با این که این مطالعه نتوانسته است ارتباط مستقیمی بین زیکا و میکروسفالی پیدا کند اما نشان می دهد که جایی که ویروس وجود دارد بیشترین احتمال آسیب نیز وجود دارد.

در این مطالعه محققین پلت فرمی را طراحی کردند تا بتوانند با استفاده از سلول های عصبی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی اطلاعات بیشتری در مورد ویروس زیکا بدست آورند. محققین امیدوارند که در آینده ای نزدیک مینی مغزهایی را با استفاده از سلول های بنیادی تولید کنند و اثرات طولانی مدت عفونت زیکا را روی بافت عصبی مورد بررسی قرار داده و به جست و جوی درمان های بالقوه بپردازند.

در این مطالعه که گام اول در جهت شناسایی اثرات ویروس زیکا روی تکوین مغز محسوب می شود، محققین دریافته اند که ویروس زیکا سلول های عصبی کشت داده شده در آزمایشگاه که با نورون های موجود در قشر مغز در حال تکوین یکسان هستند، را آلوده می کند. البته محققین می گویند که ما هنوز همه چیز را در مورد آن چه که برای جنین اتفاق می افتد نمی دانیم. این یافته ها ممکن است با تکوین مغزی مختل شده مرتبط باشد اما شواهد مستقیمی که بتواند ارتباط بین ویروس زیکا و میکروسفالی را نشان دهد هنوز بدست نیامده است. یکی از یافته های دیگر این مطالعه که نگران کننده است نشان می دهد که سلول های بنیادی که بوسیله زیکا آلوده شده اند و آن ها را پیش سازهای قشری عصبی می نامند، کارخانه هایی برای همانندسازی ویروس هستند و با یک آلودگی ویروسی ساده، این ویروس ظرف سه روز از طریق سلول های بنیادی و تکثیر آن ها به بیشتر نقاط بدن پراکنده می شود. به هر حال اطلاعات بدست آمده در مورد این ویروس و نحوه عملکرد آن روی سیستم مغزی بسیار اندک و در ابتدای راه است و محققین امیدوارند که بتوانند هر چه سریع تر اطلاعات جامع تری که کاربردهای درمانی داشته باشد، در این زمینه بدست آورند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه