تاریخ انتشار: یکشنبه 23 اسفند 1394
رژیم های پرچربی با فعال کردن سلول های بنیادی مستعد توموری، سرطان را تحریک می کنند

  رژیم های پرچربی با فعال کردن سلول های بنیادی مستعد توموری، سرطان را تحریک می کنند

مطالعات موشی ممکن است ارتباط بین چاقی و سرطان را در انسان توضیح دهد
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، استفاده از رژیم های غذایی پرچربی نه تنها می تواند موجب افزایش وزن شود بلکه می تواند سلول های بنیادی موجود در روده را تحریک به ایجاد تومور کند.

محققین بعد از این که موش ها را با رژیم غذایی حاوی 60 درصد چربی تغذیه کردند، دریافتند که جوندگان دارای جمعیت خاصی از سلول های بنیادی روده ای مستعد سرطانی شدن و هم چنین سلول های شبه بنیادی هستند. این سلول ها به وسیله پروتئینی به نام PPAR-δ سوپر شارژ می شوند و این پروتئین می تواند در حضورت اسیدهای چرب در روده فعال شود. در روده، معمولا بسته های کوچکی از سلول های بنیادی وجود دارد که در جایگزینی پوشش روده نقش دارند. این سلول ها به دلیل این که دائما در حال تکثیر هستند، دچار موتاسیون هایی می شوند که سرطان را تحریک می کند. در موش های تغذیه شده با رژیم پرچرب، که چاق می شوند، این جمعیت کوچک سلول های بنیادی به طور غیر منتظره ای تکثیر می یابند و همان طور که گفته شد با تکثیر زیادی که انجام می دهند شانس موتاسیون و سرطان را افزایش می دهند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد اسیدهای چرب مربوط به رژیم پرچربی، میزان PPAR-δ را در سلول ها افزایش می دهد که این پروتئین نیز تغییرات ژنتیکی را در این سلول های بنیادی ایجاد می کند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که چرا اطلاعات اپیدیمولوژیک در انسان مکررا نشان می دهد که چاقی می تواند خطر ابتلا به سرطان(بویژه سرطان کولون) را افزایش دهد. هم چنین می تواند هدف جدیدی برای کاهش خطر سرطان ناشی از چاقی ارائه دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه