تاریخ انتشار: یکشنبه 23 اسفند 1394
مطالعه جدید نشان می دهد چگونه سلول های بنیادی فعال می شوند تا موی جدیدی را تولید کنند

  مطالعه جدید نشان می دهد چگونه سلول های بنیادی فعال می شوند تا موی جدیدی را تولید کنند

محققین دانشگاه ایالتی اوهایو به ژنی انسانی اشاره کرده اند که به تنظیم ترمیم زخم کمک می کند و ممکن است اسکارزایی را در افرادی که از آسیب ها شدید به اندا های داخلی شان ریکاوری شده اند کنترل کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پروتئین MG53 در سرتاسر جریان خون سفر می کند و به بدن در ترمیم اندام های مختلف مانند پوست، قلب، ریه، کلیه و ...کمک می کند، بدون این که موجب اسکار شوند. این یافته می تواند به فرایند ترمیم زخم کمک کند، مدت زمان ریکاوری بعد از جراحی و هم چنین گسترش عفونت را کاهش دهد.

بنابر گفته این محققین همه جانوران این ژن را حمل می کنند و این ژن در همه جانوران یکسان است. پروتئین MG53 آسیب بافتی و سلولی که هر روزه در بدن اتفاق می افتد را ترمیم می کند. هر عملکرد ساده در بدن مانند راه رفتن، تایپ کردن و ... منجر به آسیبی در بدن می شود. معمولا این آسیب ها مشکل زا نیست زیرا MG53 می تواند قبل از این که مشکل حادی ایجاد شود، آن را ترمیم کند. برای بررسی نقش پروتئین MG53 در فرایند ترمیم، محققین موش های مهندسی شده ای را تولید کردند که این ژن را بیان نمی کردند. نتایج نشان داد که موش فاقد MG53 به سختی از آسیب ها ریکاوری شد زیرا ظرفیت ترمیمی آن ها مختل شده است. هم چنین قلب آن ها تحت شرایط استرس زا قادر به عملکرد نیست. پروتئین MG53 با همکاری پروتئین دیگری به نام TGF beta عمل می کند اما فرایند ترمیم آن قدر سریع اتفاق می افتد که موجب اسکار می شود. اگر میزان TGF beta در جریان خون بیش از MG53 باشد، شما به راحتی دچار اسکار می شوید. هدف نهایی محققین ایجاد درمانی است که TGF beta را مهار کرده و MG53 را افزایش دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه