تاریخ انتشار: یکشنبه 01 فروردین 1395
حفاری جزئیات مولکولی مربوط به نوعی از سلول های بنیادی

  حفاری جزئیات مولکولی مربوط به نوعی از سلول های بنیادی

محققین بارسلونایی نشان داده اند که ترکیب دو سیگنال مولکولی تعیین می کند که کدام یک از سلول هایی که تمایز یافته اند می توانند ویژگی هایی سلول های بنیادی بودن شان را دوباره بدست آورند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مطالعه آن ها روی مگس سرکه می تواند دستاوردهایی برای طب بازساختی داشته باشد و درک بهتری نیز از فرایندهای دخیل در سرطان ارائه دهد. در هفته ای که گذشت محققین در انستیتو تحقیقات زیست پزشکی بارسلونا(IRB Barcelona) دو سیگنال مولکولی و مسیری از وقایع را شناسایی کردند که به سلول ها موجود در بافت که به صورت تمایز یافته درآمده اند اجازه می دهند که رفتار شبه سلول های بنیادی شان را مجددا بدست آورند. این مطالعه اطلاعاتی را در مورد این که چگونه سلول ها به صورت تمایز یافته در می آیند و یا چگونه به نوعی سلول بنیادی به نام facultative( وابسته به گوناگونی) در می آیند و فعال می شوند، بدست آورده اند. این اطلاعات می تواند برای بازبرنامه ریزی سلولی، طب بازساختی و درک سرطان بسیار مهم باشد.

این سلول های بنیادی وابسته به گوناگونی(facultative stem cells) بارها و بارها در بافت ها و اندام های انسانی شناسایی شده اند اما با این که ویژگی های مورفولوژیک متفاوتی دارند ،در مقایسه با سلول های بنیادی معمولی اطلاعات اندکی در مورد آن ها موجود است. وجود این سلول های بنیادی وابسته به گوناگونی نشان می دهد که بسیاری از سلول های تمایز یافته هنوز هم دارای پلاستیسته بالایی هستند و می توانند به شرایطی مانند استرس و ... پاسخ دهند. این پلاستیسیته در صورتی که خوب کنترل شود، خوب و مفید است اما اگر تعادل یکی از مکانیسم ها و مسیرهای دخیل در آن به هم بخورد، آن وقت شرایط خطرناک می شود. درک این مکانیسم های تنظیم سیگنال برای کنترل شرایطی مانند بازبرنامه ریزی سلولی ضروری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه