تاریخ انتشار: جمعه 06 فروردین 1395
بازسازی عضلات قلبی دارای عملکرد در قلب های انسانی سلول زدایی شده

  بازسازی عضلات قلبی دارای عملکرد در قلب های انسانی سلول زدایی شده

محققین بیمارستان عمومی ماساچوست(MGH) گام های اولیه ای را به سمت ایجاد قلب های انسانی مهندسی شده با استفاده از ترکیبات نواری قلب اهدایی برداشته اند که دارای پاسح ایمنی و سلول های عضلانی قلب مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی هستند که خود می توانند از یک فرد بیمار گرفته شده باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین این دستاورد که شامل تولید یک سیستم بیورآکتوری است که می تواند تمام قبل انسان را طی سلول زایی مجدد حمایت کند پیش از این در Circulation research گزارش کرده بودند.

تولید بافت قلبی دارای عملکرد با چندین چالش مواجه است. در واقع برای تولید چنین بافتی باید یک داربست ساختاری را را ارائه کنیم که قادر به پشتیبانی عملکرد قلبی باشد، منبع از سلول های تخصصی قلب فراهم کنیم و در نهایت محیط پشتیبانی را تولید کنیم که به موجب آن سلول ها بتوانند درون داربست تکثیر شوند و به بافتی بالغ و با عملکردهای قلبی تبدیل شوند. در این مطالعه جدید محققین از 73 قلب انسانی استفاده کردند که فرایندهای قانونی و بالینی برای اهدا را طی کرده بودند اما برای پیوند مناسب نبودند و در نتیجه تصمیم گرفته شد بعد از کسب مجوزهای لازم برای تحقیقات از آن ها استفاده شود. طی فرایند خاص، محققین این قلب ها را سلول زدایی کردند. آن چه باقی ماند میزان مناسبی از پروتئین های ماتریکس خارج سلولی و ساختاری فاقد سلول بود که عروق کرونری و ساختار ریز عروقی آن حفظ شده بود و عاری از آنتی ژن های لوکوسیتی بود که می توانند موجب رد پیوند شوند. به جای استفاده از دستکاری های ژنتیکی برای تولید iPSCها از سلول های بالغ، محققین روش جدیدی را با استفاده از فاکتورهای mRNA برای بازبرنامه ریزی سلول های پوستی مورد استفاده قرار دادند که موثرتر نیز بود. این سلول های پرتوان به سلول های عضلات قلبی تمایز یافتند و روی ماتریکس خارج سلولی قلبی سلول زدایی شده کشت داده شدند. این ماتریکس سه بعدی ابتدا به صورت برش های ماتریکسی نازک و سپس به صورت فیبرهای 15 میلی متری در آمد که بعد از چند روز در محیط کشت به طور خودبخود شروع به تپیدن کرد. محققین حدود 500 میلیون کاردیومیوسیت مشتق از iPSCها را به دیواره بطن چپ قلب ها که سلول زدایی شده بود منتقل کردند. اندام حدود 14 روز درون یک سیستم بیورآکتوری قرار گرفت که علاوه بر مواد غذایی و اکسیژن، استرس های محیطی مانند فشار بافتی را نیز برای آن ها تامین می کرد. آنالیز بافت بازسازی شده نشان داد که مناطق متراکم کاردیومیوسیت های مشتق از iPSCها شکل گرفته است که ظاهری شبیه بافت عضلانی قلبی نابالغ دارد و در پاسخ به تحریک الکتریکی منقبض می شود. محققین امیدوارند که بتوانند از این بافت های قلبی تولید شده در این شرایط برای بازسازی بافت قلبی آسیب دیده استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه