تاریخ انتشار: پنجشنبه 05 فروردین 1395
راه جدیدی برای برای بدست آوردن سلول های بنیادی بهتر از اهداکنندگان

  راه جدیدی برای برای بدست آوردن سلول های بنیادی بهتر از اهداکنندگان

محققین استرالیایی روش جدیدی را برای بدست آوردن سلول های بنیادی طراحی کرده اند که کمتر تهاجمی است و برای اهداکنندگان عوارض جانبی کمتری دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برای پیوند مغز استخوان ، سلول های بنیادی معمولا از اهداکننده های سالم گرفته شده و برای درمان بیماران مبتلا به سرطان هایی مانند لوسمی استفاده می شوند. روش های بدست آوردن سلولی که وجود دارد وقت گیر هستند و نیاز به تزریق فاکتور رشد دارند تا بتوانند سلول های بنیادی را افزایش دهند که این خود عوارض جانبی را ایجاد می کند.

اما در این مطالعه جدید محققین روشی را ارائه کرده اند که نیاز به زمان کمتری دارد، تعداد کافی از سلول های بنیادی کافی را در اختیار ما قرار می دهد و در نهایت این که نیاز به تزریق فاکتور رشد ندارد. این روش که در انستیتو طب بازساختی استرالیا(ARMI) در موناش طراحی شده است دو مولکول که یکی اخیرا شناسایی شده به نام BOP‌و یک مولکول پیش تر شناخته شده به نام AMD3100 را با هم ترکیب می کند تا سلول های بنیادی موجود در مغز استخوان را متحرک کرده و موجب خروج آن ها به درون جریان خون شود. این محققین می گویند که بعد از تزریق دوز ساده ای از  ترکیب این دو ماده می توان سلول های بنیادی را درون خون مشاهده کرد. همان طور که گفته شد، این روش جدید دیگر نیازی به تزریق فاکتورهای رشد ندارد و بدین معنی است که به جای این که این فرایند چند روز طول بکشد ظرف مدت یک ساعت می توان مقادیر دلخواهی از سلول های بنیادی را از خون جداسازی کرد و دیگر عوارض جانبی مربوط به تزریق این فاکتورهای رشد نیز وجود نخواهد داشت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه