تاریخ انتشار: یکشنبه 08 فروردین 1395
جداسازی سلول های بنیادی سینه می تواند به مطالعات سرطان سرعت ببخشد

  جداسازی سلول های بنیادی سینه می تواند به مطالعات سرطان سرعت ببخشد

محققین انستیتو سالک با کنترل دقیق دو پروتئین کشف کرده اند که چگونه می توانند سلول های بنیادی پستانی را به صورت زنده و دارای عملکرد در آزمایشگاه نگاه دارند. این توانایی جدید برای رشد و تکثیر سلول های بنیادی پستانی به محققین اجازه می دهد که تکوین سینه و تشکیل سرطان های سینه را مورد مطالعه قرار دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین می گویند که ما نشان داده ایم که می توانیم این سلول ها را از موش جداسازی کرده و آن ها را در آزمایشگاه تحت کنترل با فاکتورهای خاص مورد مطالعه قرار داده اند.

سلول های بنیادی پستانی می توانند طی تکوین جنینی، پیری و یا شیردهی به سلول های سینه ای جدید تبدیل شوند و یا این که نقش مهمی در ایجاد سرطان سینه داشته باشند. در نتیجه به نظر می رسد که مسیر شناسایی علل سرطان سینه می تواند از این سلول های بنیادی سینه بگذرد. البته جداسازی سلول های بنیادی و نگهداری آن ها در آزمایشگاه برای مطالعه سخت است.

زمانی که محققین بافت سینه ای جنینی موش ها را به جای بافت بالغ استفاده کردند، توانستند نشان دهند که این سلول ها، سلول های بنیادی هستند که به طور سریع در زمان رشد در آزمایشگاه تغییر می کنند. این سلول های بنیادی می توانند به سلول های بنیادی یا سلول های تمایز یافته جدید تبدیل شوند. این محققین سلول های بنیادی پستانی را در ظروف آزمایشگاهی کشت دادند و آن ها را رنگ آمیزی کردند، نتایج رنگ آمیزی نشان داد که سلول های بنیادی رنگی متفاوت از سلول های پستانی تمایز یافته بدست می آورند. آن ها اثرات دو پروتئین CRIPTO و GRP78 را روی این سلول ها تست کردند. این دو پروتئین  نقش مهمی در بیولوژی سلول های بنیادی و تکوین جنینی بازی می کنند. زمانی که آن ها CRIPTO‌را بلوک کردند، سلول ها غالبا به جای تبدیل شدن به سلول های بنیادی جدید، به سلول های تمایز یافته تبدیل شدند. با گذشت زمان، این جمعیت از سلول های بنیادی تحلیل یافتند زیرا قادر به تکثیر نبودند. اما زمانی که میزان پروتئین CRIPTO را افزایش دادند، کلونی سلول های بنیادی جدیدی شکل گرفته نسبت آن ها بیش از سلول های تمایز یافته بود. مطالعات گذشته نشان داده بود که پروتئین GRP78 به پروتئین CRIPTO در سطح سلول ها پیوند می شود و در نتیجه عملکرد آن را تنظیم می کند.  هر دو پروتئین CRIPTO و GRP78 در سرطان از جمله سرطان های سینه و ریه دخالت دارند. محققین فکر می کنند که سطوح بالای هر کدام از این پروتئین ها می توان رشد تومور را از طریق مسیرهای مشابهی که سلول های برای رشد بافت سینه ای استفاده می کنند، تحریک کند. با توانایی جدید جداسازی و نگهداری سلول های بنیادی پستانی، محققین امیدوارند که بزودی جزئیات دقیق برنامه سلولی فعال سازی پروتئین هایCRIPTO و GRP78 را کشف کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه