تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 10 فروردین 1395

  زاده های حاصل سلول های بنیادی تعیین می کنند که والدین آن ها چه زمانی روشن شوند

خاموش و روشن شدن سلول های بنیادی، گاهی موجب تقسیم آن ها و گاهی موجب وارد شدن آن ها به فاز استراحت می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، مطالعه ای جدید در آزمایشگاه زیست شناسی سلولی و تکوینی Elaine Fuchs روی سلول های بنیادی موجود در فولیکول مو فوکوس کرده است تا تعیین کند که چه چیزی موجب روشن شدن آن ها می شود. در این مطالعه محققین دریافته اند سلول های حاصل از تقسیم سلول های بنیادی که آن ها را اصطلاحا سلول های تقویت کننده گذرا(Transit-Amplifying Cells) می نامند، سیگنالی را ایجاد می کنند که به سلول های بنیادی خفته فولیکول می گویند که فعال شوند. بسیاری از سلول های بنیادی پستانداران این سلول های تقویت کننده گذرا را تولید می کنند که به صورت واسطه ای بین سلول های بنیادی و محصول نهایی شان یعنی سلول های تمایز یافته عمل می کنند. پیش از این به این سلول های تقویت کننده گذرا به عنوان جمعیتی سلولی نگاه می شد که به صورت غیرفعال در بافت قرار دارند و هیچ کس از آن ها توقع عملکرد تنظیمی نداشت.

بسیاری از بافت ها دارای دو نوع جمعیت از سلول های بنیادی هستند: آن هایی که تقسیم بسیار آهسته ای دارند و اصطلاحا آن ها را سلول های خفته می نامند ولی دسته ای از سلول ها نیز وجود دارند که تکثیر بیشتری دارند و آن ها را سلول های بنیادی ابتدایی(primed) می نامند. بدون توجه به این سرعت تمایزی ذکر شده، اکثر سلول های بنیادی به طور مستقیم به سلول های تمایز یافته نهایی تبدیل نمی شوند، در عوض آن ها به یک جمعیت بینابینی تکثیر شونده به نام سلول های تقویت کننده گذرا تبدیل می شوند.

زمانی که فولیکول های انسانی وارد فاز رشدشان می شوند، سلول های بنیادی ابتدایی، اولین سلول هایی هستند که شروع به تقسیم و تولید سلول های تقویت کننده گذرا می کنند. این سلول های تقویت کننده گذرا شفت مو را تولید می کنند. محققین مشاهده کردند که جمعیت سلول های بنیادی ابتدایی در ابتدا فعال می شوند و سلول های تقویت کننده گذرا را تولید می کنند و این در حالی است که جمعیت سلول های بنیادی خاموش زمانی تولید می شوند که سلول های تقویت کننده گذرا تولید شده باشند. آن ها دریافتند که این سلول های تقویت کننده گذرا سیگنالی به نام سونیک هج هاگ تولید می کنند. به نظر می رسد که وجود سیگنال سونیک هج هاگ به صورت مستقیم برای فعال سازی جمعیت سلول های بنیادی خفته ضروری هستند. زمانی که محققین توانایی سلول های بنیادی خفته به پاسخ دهی به سونیک هج هاگ را سرکوب کردند، رشد مو افزایش پیدا کرد اما فولیکول ها کوتاه تر بود و طی هر سیکل از چرخه رشد مو، جمعیت سلول های بنیادی ابتدایی و خفته کاهش یافت و در نهایت بازسازی مو با شکست مواجه شد. آن چه مشاهده شد بسیار شبیه الگوهای طاسی در مردان است. هر چند ریشه این اختلال می تواند فرادست سیگنال سونیک هج هاگ باشد اما این مطالعه می تواند دیدگاه های جدیدی را در مورد چگونگی اتفاق افتادن طاسی ارائه دهد و در نهایت منجر به ایجاد درمان های جدید شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه