تاریخ انتشار: شنبه 14 فروردین 1395
سلول های سرطانی اگزوزوم های مترشحه از سلول های پیرامونشان را می خورند

  سلول های سرطانی اگزوزوم های مترشحه از سلول های پیرامونشان را می خورند

سلول های سرطانی به عنوان مصرف کننده های انرژیی حریص شناخته شده اند و در مطالعه ای جدید، محققین متابولیسم سرطانی در دانشگاه Rice نشان داده اند که برخی سلول های سرطانی 30 تا 60 درصد ذخایرشان را صرف خوردن سیگنال های همسایگانشان می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این محققین می گویند که فرضیه اصلی ما این بود که سلول های سرطانی متابولیسم شان را بر مبنای ارتباطاتی که از سلول های موجود در ریزمحیط شان دریافت می کنند، تنظیم می کنند و هیچ کس فکر نمی کرد که سلول های سرطانی این سیگنال ها را به طور مستقیم به انرژی تبدیل کند. در بخشی از مطالعه ای چهار ساله در این زمینه، محققین به بررسی نقش اگزوزوم ها در متابولیسم سرطان پرداختند. اگزوزوم ها بسته های کوچکی از پروتئینها، میکروRNAها و اسیدهای نوکلئیک هستند که سلول ها به درون محیط پیرامونشان ترشح می کنند تا با سلول های مجاورشان ارتباط برقرار کنند و روی رفتار آن ها تاثیر بگذارند. در این مطالعه محققین دریافتند که برخی سلول های سرطانی قادر به استفاده از این بسته های اطلاعاتی به عنوان منبع انرژی و سوخت رسانی برای رشد تومور هستند.

چندین دهه است که محققین تصور می کنند که سلول های سرطانی نیز مانند سلول های طبیعی برای تولید انرژی نیازمند فرایند گلیکولیز هستند. اما در این مطالعه محققین دریافته اند که هر نوع سرطانی دارای پروفایل متابولیکی منحصربفردی است که در متاستاز و مقاومت دارویی آن ها تاثیر گذار است. سال گذشته این محققین دریافتند که سلول های سرطان تخمدانی مهاجم برای متابولیسم وابسته به گلوتامین هستند و تومورهای تخمدانی سلول های بنیادی بالغ را تحریک می کنند که متابولیت های کلیدی تولید کنند که برای رشدشان نیاز دارند. در ادامه آن ها دریافتند اگزوزوم ها می توانند ارتباط بین سلول های سرطانی و سایر سلول هایی که در ریز محیط پیرامون توموری وجود دارند، را تسهیل کنند. در این مطالعه آن ها سلول های استرومایی را کشت داده و اگزوزوم های آن ها را استخراج کرده و سلول های سرطانی را با آن ها تیمار کرده و تغییرات متابولیکی آن ها را مونیتور کردند. آن ها دریافتند که این سلول های سرطانی منبع سوخت شان را از مصرف آمینواسیدهایی تامین می کنند که مستقیما از اگزوزوم ها عرضه می شوند. این نتایج نشان می دهد که این اگزوزوم های فرایندی به نام اثر واربورگ را در تومورها تقویت می کنند و حاوی متابولیت هایی هستند که سلول های سرطانی به طور مستقیم از آن ها برای فرایندهای متابولیکی شان استفاده می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه