تاریخ انتشار: شنبه 21 فروردین 1395
درمانی امیدوار کننده برای آسیب های ریوی ناشی از آنفلوآنزا

  درمانی امیدوار کننده برای آسیب های ریوی ناشی از آنفلوآنزا

تیمار موش های که دچار عفونت ویروسی آنفلوآنزا هستند با سلول های بنیادی مزانشیمی می تواند منجر به کاهش عوارض این عفونت ها روی ریه ها شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، آنفلوآنزا بیماری مسری است و اغلب آسیب های ریوی حاد و مشکلات تنفسی را بویژه در افراد پیر ایجاد می کند. گزینه های درمانی بعد از عفونت ویروسی این بیماری محدود است و سازمان های بهداشتی و سلامت برای پیش گیری از این بیماری روی واکسیناسیون تاکید دارند. علاوه براین، درمان های ضد ویروسی نیز اغلب نمی توانند مانع از آسیب ریوی حاد شوند و در نتیجه پزشکان به دنبال روش های درمانی جدید هستند.

گروهی بین المللی از محققین، موش های آلوده به H5N1 را با سلول های بنیادی مزانشیمی چند توان تیمار کرده اند و مشاهده کردند که این سلول ها اختلال ایجاد شده در پاکسازی مایعات از آلوئول های ریوی را کاهش می دهند و آسیب ریوی حاد را کاهش داده و مهار می کند. در حقیقت، نتایج این مطالعه موشی بسیار قابل توجه بوده است و محققین آن را برای درمان بیماری های ریوی القا شده بوسیله آنفلوآنزا امیدوار کننده می دانند.

ویروس های H5N1 و H7N9 سلول های اپی تلیالی ریوی را هدف قرار می دهند که مسئول تبادل اکسیژن با خون هستند. هم چنین این سلول ها در انتقال آب، سدیم و کلر از سطح راسی اپی تلیوم آلوئولار نیز نقش دارند. زمانی که این فرایندها مختل می شوند، منجر به آسیب های ریوی حاد می شوند. زمانی که محققین سلول های اپی تلیوم آلوئولار را با سلول های بنیادی مزانشیمی هم کشت کردند، این مکانیسم های آسیبی مهار شده و یا کاهش یافتند. در گام بعدی محققین در صدد هستند که تعیین کنند اثر سلول درمانی روی پیشرفت عفونت های شدید چگونه اتفاق می افتد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه