تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 آذر 1391
خودکفایی ایران در تولید پروتئین آزمایشگاهی گران قیمت

  خودکفایی ایران در تولید پروتئین آزمایشگاهی گران قیمت

محققان پژوهشگاه ابن‌سینای جهاد دانشگاهی برای نخستین بار در کشور موفق به تولید ستون پروتئین A شدند.
امتیاز: Article Rating

 

 

محققان پژوهشگاه ابن‌سینای جهاد دانشگاهی برای نخستین بار در کشور موفق به تولید ستون پروتئین A شدند.به گزارش بنیان، دکتر محبوبه آذری، مدیر گروه تکنولوژی نوترکیب پژوهشکده نانو بیوتکنولوژی این پژوهشگاه درباره این دستاورد که همزمان با هفته پژوهش در نمایشگاه دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی در بوستان گفت‌وگوی تهران رونمایی شد گفت: پروتئین A، پروتئینی طبیعی از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس است که برای تخلیص آنتی بادی‌های مونوکلونال و پلی کلونال استفاده می‌شود.
 
وی افزود: این باکتری بیماری‌زاست که با ورود آن به بدن میزبان، به طور طبیعی علیه آن آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌شود اما پروتئین A این باکتری با اتصال به ناحیه زنجیره ثابت (FC) آنتی بادی، مانع شناسایی باکتری شده و آنتی بادی را عملا غیر فعال می‌کند.
 
به گفته مجری این طرح پژوهشی، این ویژگی پروتئین A در اتصال محکم به آنتی بادی‌ها باعث شده که از آن برای تخلیص آنتی‌بادی‌ها استفاده شود.
 
آذری با اشاره به این که خلوص بالا در آنتی‌بادی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: از زمانی که آنتی‌بادی‌ها وارد بحث درمان شدند، استفاده از این پروتیین‌ها نیز مطرح شد که متاسفانه واردات آنها با هزینه بالایی همراه است و برای خرید هر ستون دو لیتری از آن حدود 150 میلیون تومان پرداخت می‌شود.
 
مدیر گروه تکنولوژی نوترکیب پژوهشکده نانو بیوتکنولوژی پژوهشگاه ابن سینا درباره تولید این پروتئین توضیح داد: ژن این پروتئین از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس استخراج و با استفاده از تکنولوژی نوترکیب در یک حامل مناسب کلون شد. پس از آن بیان گرفته و به صورت یک پروتئین نوترکیب تولید شد.
 
به گزارش ایسنا وی ادامه داد: با اتصال این پروتئین به یک ماتریکس، ستون‌هایی از آن ایجاد شد که با عبور نمونه سرمی از روی آن توانست با درصد بسیار بالایی پروتئین‌ها را تخلیص کند که از این منظر با نمونه خارجی آن مطابقت می‌کند.
 
به گفته آذری پروتئین A تولید شده در پژوهشگاه ابن‌سینا بنا به درخواست مراکز تحقیقاتی و تولیدی برای آنها تولید خواهد شد.
 
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه