تاریخ انتشار: دوشنبه 23 فروردین 1395
تکوین جنینی: حتی در مرحله چهار سلولی نیز برخی از سلول ها یکسان تر هستند

  تکوین جنینی: حتی در مرحله چهار سلولی نیز برخی از سلول ها یکسان تر هستند

ویژگی ژنتیکی جنین های مراحل اولیه ثابت می کند که تکوین ما خیلی زود و در دومین روز بارداری شروع به شکل گیری می کند. در این زمان ما جنینی چهار سلولی هستیم. محققین دانشگاه کمبریج می گویند که اگرچه به نظر می رسد که سلول ها در این مرحله(چهار سلولی) همگی یکسان هستند اما سلول های این جنین دو روزه پیش از این شروع به متفاوت شدن کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، زمانی که تخمک بوسیله اسپرم لقاح پیدا می کند، چندین بار تقسیم می شود و به یک توپ شناور از سلول های بنیادی تبدیل می شود. در ابتدا، این سلول های بنیادی همه توان(توتی پوتنت) هستند و می توانند تمام سلول های بدن فرد و جفت را بوجود آورند. پس از تغییراتی این سلول ها به سلول های پرتوان(پلوری پوتنت) تبدیل می شود که تکوین آن ها تنها محدود به تولید سلول های بدن فرد می شود(بدون لایه های خارج جنینی). با این حال، زمان دقیقی که این سلول ها شروع به تغییر و تبدیل شدن به سلولی خاص می کنند مشخص نیست.

اما مطالعه ای  در دانشگاه کمبریج پیشنهاد می کند که در مرحله چهار سلولی است که تفاوت های سلولی شروع به شکل گرفتن می کنند. آن ها از آخرین تکنولوژی های غربالگری برای مدل سازی تکوین جنینی در موش استفاده کردند و فعالیت برخی سلول ها را در سطح تک سلولی بررسی کردند. آن ها نشان دادند که برخی از ژن ها در هر سلول از جنین چهار سلولی به نحو متفاوتی رفتار می کنند. به ویژه رفتار ژنی به نام Sox21 از سایر ژن ها متفاوت تر بود. این ژن بخشی از شبکه پرتوانی را شکل می دهد. آن ها دریافته اند زمانی که فعالیت این ژن کاهش می یابد، فعالیت تنظیم کننده های اصلی که تکوین سلول ها به سمت جفت را هدایت می کنند، افزایش می یابد. در واقع به نظر می رسد که حتی در مراحل اولیه تر تکوین(چهار سلولی) نیز، جنین به سمت سرنوشتی خاص هدایت می شود و همه سلول ها مشابه نیستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه