تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 فروردین 1395
استفاده از سلول های بنیادی برای درمان شوک سپتیک

  استفاده از سلول های بنیادی برای درمان شوک سپتیک

سپسیس، شرایطی فاجعه بار است که زندگی بسیاری از بیماران را به خطر می اندازد و به دلیل سختی معالجه آن، اغلب به مرگ منتهی می شود. گروهی از محققین کانادایی امیدوارند که با استفاده از نوعی از سلول های بنیادی خاص بتوانند این بیماری را درمان کنند.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در مطالعه ای بالینی، محققین دانشگاه اوتاوا، سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از یک اهداکننده سالم را روی بیماری مبتلا به سپسیس تست کردند. همان طور که گفته شد سپسیس عفونتی فراگیر است که تمام بدن را تحت الشعاع قرار می دهد و منجر به نارسایی چندین اندام و در نهایت شوک سپتیک می شود. این شرایط در 20 تا 40 درصد موارد کشنده است. این عفونت می تواند ناشی از باکتری، ویروس و یا قارچ باشد. اما باید دانست دلیل سپسیس میزان میکروبی که وارد بدن می شود نیست بلکه پاسخی است که بدن به آن می دهد. سپسیس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بیش از حد فعال می شود و منجر به التهابی شدید در بسیاری از اندام های بدن مانند مغز، سیستم قلبی عروقی و سایر اندام ها می شود.

در این مطالعه جدید، جراحان بیماری 73 ساله را که دچار مشکلات مری شده بود مورد جراحی قرار دادند و بعد از ترمیم مری وی، وی را به مدت 4 روز در کما نگه داشتند و وی را با آنتی بیوتیک ها تیمار کردند و برای تنفس وی نیز از تهویه مکانیکی استفاده کردند. اما علایم حیاتی وی رو به وخامت نهاد و وی به مرگ نزدیک شد. پزشکان درصدد بر آمدند که از همسر وی موافقت لازم برای انجام سلول درمانی را بگیرند. بعد از جلب رضایت وی، 30 میلیون سلول بنیادی مزانشیمی به وی تزریق شد. پیش از این مطالعات جانوری نشان داده بود که استفاده از این سلول های بنیادی می تواند بر سپسیس فائق شده و به طور معناداری مرگ و میر را کاهش دهد. در مورد این بیمار نیز نتایج جالبی بدست آمد: بعد از سه ماه در ICU بودن و یک ماه بستری شدن در خانه، این بیمار سلامتی اش را بدست آورد و توانست مجددا به سرکار خود برگردد. محققین براین عقیده هستند که این سلول های بنیادی مزانشیمی به جایگاه آسیب رفته و در آن جا سیستم ایمنی بیش فعال شده را تعدیل می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه