تاریخ انتشار: یکشنبه 12 اردیبهشت 1395
استفاده از سلول های بنیادی انسانی برای شبیه سازی سد خونی-مغزی

  استفاده از سلول های بنیادی انسانی برای شبیه سازی سد خونی-مغزی

سد خونی- مغزی یکی از شگفتی های طبیعت است. این سد به طور موثری جریان خون در گردش را از مایع درون مغز جدا می کند و مانع از آلودگی آن با باکتری، ویروس و سایر عوامل آسیب رسان موجود در خون می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday،  این سد می تواند در نتیجه برخی بیماری ها مانند سکته و MS‌مختل شود و البته یکی از چالش های بزرگی در زمینه پزشکی وجود دارد وجود همین سد خونی-مغزی است، زیرا بسیاری از مولکول ها و داروهای درمانی قادر به عبور از این سد برای درمان اختلالات عصبی نیستند.

در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه ویسکونزین-مادیسون از برخی از اسرار مربوط به این سد خونی-مغزی پرده برداشته اند.آن ها در این مطالعه توانسته اند سلول های بنیادی را به سلول های اندوتلیالی با کیفیت سد خونی- مغزی تبدیل کنند. در واقع سد خونی-مغزی به کیفیت منحصربفرد سلول های اندوتلیالی بستگی دارد که سلول های مفروش کننده عروق خونی هستند. در مویرگ های موجود در سراسر بدن، این سلول های اندوتلیالی با یک نفوذپذیری انتخابی بسیاری از مواد را از خود عبور می دهند اما در مورد مویرگ های مغزی این سلول های اندوتلیالی شدیدا به هم متصل شده اند و یک سد نیمه نفوذپذیر را ایجاد می کنند که تنها به برخی مواد خاص اجازه عبور می دهد.

در این مطالعه جدید دکتر سمیرا آذرین در دانشگاه ویسکونزین مادیسون کیفیت های نظارتی فعال و غیر فعال سلول های سازنده مویرگ های مغز سالم را بررسی کرده است. به این منظور وی سلول های بنیادی جنینی و پرتوان را برای تبدیل شدن به سلول های اندوتلیالی سد خونی-مغزی القا کرد. استفاده از این سلول های القا شده که می توانند از خود فرد بیمار مبتلا به بیماری های عصبی خاص مشتق شده باشند، می تواند مدل مناسبی را برای مطالعه بیماری های مختل کننده سد خونی مغزی فراهم کنند. از آن جایی که این سلول ها را می توان در مقادیر انبوه نیز تولید کرد،‌در نتیجه می توان از آن ها برای غربالگری داروهایی که برای قادر به عبور از سد خونی-مغزی نیستند نیز استفاده کرد. همان طور که گفته شد، شاید بهترین مطلب در مورد سلول های اندوتلیالی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی، ایجاد مدل هایی از بافت مغزی مربوط به بیماری های خاصی باشد که می توانند سد خونی مغزی را مختل کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه