تاریخ انتشار: یکشنبه 19 اردیبهشت 1395
پروتئینی  که نقش حیاتی را در تکوین ستیغ عصبی انسان ایفا می کند

  پروتئینی که نقش حیاتی را در تکوین ستیغ عصبی انسان ایفا می کند

تکثیر کند یا تمایز یابد؟ ساکن باقی بماند یا شروع به مهاجرت کند؟ چگونه سلول ها می دانند که چه کاری را باید انجام دهند و چگونه باید تکوین یابند؟
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مسیر سیگنالینگ Hippo/YAP نقش مهمی را در تخصصی شدن سلول های ستیغ عصبی برای انجام عملکردهای خاص و هم چنین مهاجرت این سلول ها به نواحی خاص جنینی درون بدن ایفا می کند. این یافته ای است که دکتر الکساندرا لاریسا و همکارانش در دانشگاه فرایبورگ در مطالعه ای جدید در نشریه Scientific Reports به چاپ رسانده اند. هدف محققین از این مطالعه درک بهتر چگونگی تکوین ستیغ عصبی و به دنبال آن فرایندهای پاتولوژیک مربوط به آن ها بوده است. هم چنین رسیدن به اطلاعات بیشتر در مورد این سلول ها می تواند به درک بهتر سرطان هایی مانند نوروبلاستوما کمک کند.

تکوین جنینی انسان نیازمند توالی از فرایندهای پیوسته به یکدیگر است که خود به وسیله شبکه ای از سیگنالینگ های پیچیده تنظیم می شوند. در انتوژنی مهره داران، سلول های ستیغ عصبی می توانند سلول های متنوعی مانند استخوان، عضلات صاف، غضروف و اعصاب را بوجود آورند. این سلول ها که از ناحیه پشتی لوله عصبی منشا می گیرند، در این ناحیه تغییر مورفولوژی می دهند و در نهایت از این ناحیه جدا می شوند، تخصص می یابند  و به نواحی هدف مختلفی در بدن مهاجرت می کنند. مسیر سیگنالینگ Hippo/YAP سیگنالینگ های موضعی محیطش را یکپارچه می کند تا تکثیر این سلول ها و رشد آن ها در سلول های بنیادی  مختلف و سیستم های بافتی مانند پوست، روده و کبد تنظیم کند. محققین دانشگاه فرایبورگ، نقش مسیر سیگنالینگ  Hippo/YAP  را تمایز و تکوین سلول های ستیغ عصبی، با استفاده از سلول های بنیادی انسانی و رده های سلولی سرطانی آنالیز کردند. آن ها دریافتند که YAP‌با بنیادینگی سلول های ستیغ عصبی مرتبط است و مانع از تکوین آن ها به سمت سلول های تخصص یافته می شود. محققین جمعیت سلولی دیگری را شناسایی کرده اند که از ویژگی های آن ها فعالیت بالای پروتئین YAP‌است. در این جمعیت، ترکیب مولکول های سطح سلولی به هم خورده است. متابولیتی از خانواده ویتامین A، به نام اسید رتینوئیک روی سلول های ستیغ عصبی تاثیر می گذارد. محققین در مدل های سلولی نشان داده اند که YAP‌و اسید رتینوئیک با همکاری یکدیگر موجب افزایش ویژگی های مهاجرتی سلول های ستیغ عصبی می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه