تاریخ انتشار: شنبه 02 دی 1391
درمان دیسپلازی ریوی (BPD ) نوزادان با سلول های بنیادی خون بندناف

  درمان دیسپلازی ریوی (BPD ) نوزادان با سلول های بنیادی خون بندناف

محققان با استفاده ازسلول های بنیادی بند ناف انسان تا حدی موفق به جلوگیری از آسیب ریه و ترمیم ساختار و عملکرد آن در یک مدل حیوانی دیسپلازی ریوی bronchopulmonary dysplasia (BPD) شدند.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، نویسنده این مطالعه Bernard Thébaud  از موسسه اوتاوا کانادا ،گفت:" BPD  یک بیماری ریوی است که 45 سال پیش توصیف شد و از آن زمان پیشرفت ما درآن صفربوده است. در حال حاضر، با استفاده از سلول های بنیادی مشتق از بند ناف ، پتانسیل واقعی برای دستیابی به یک موفقیت بزرگ وجود دارد. 
این یافته ها که در مجله Thorax  منتشر شده است، ممکن است به درمان شایع ترین عارضه حاصل از نارسی شدید نوزادان و بیماری های ریوی حاصل از رشد آلوئول ها و یا از دست دادن آلوئول ها کمک کند.
آنها سلولهای پیش سازرگی (perivascular) مشتق از بند ناف انسان ، یا سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از خون بند ناف را هم به منظور پیشگیری وهم بعد از آسیب آلوئول ها به نوزادان موش صحرایی تزریق کردند. تکوین ریه یک نوزاد موش شبیه به نوزاد نارس انسان است که در 24 هفتگی به دنیا می آید.
سلول های بنیادی مشتق از خون بند ناف یک اثر حفاظتی را در ریه ها هنگامی که به طور مستقیم به بافت ریه تزریق شدند، نشان دادند.
علاوه براین، سلول های بنیادی هنگامی که 2 هفته بعد از اکسیژن درمانی تزریق شدند، یک اثر جبرانی را ارائه کردند. محققان خاطرنشان کردند که با وجود فواید درمانی مشاهده شده ، پیوند پذیری این سلول ها کم بود که نشان می دهد که این سلول های بنیادی احتمالا از طریق اثرات پاراکرین عمل می کنند.
نویسندگان می گویند: این روش پیشگیری ازBPD  یکی از راههایی است که می تواند پیش بینی کند آیا نوزادان نارس در معرض خطر بالا برای توسعه بیماری هستند.
هنگامی که این تیم، حیوانات درمان شده را پس از 6 ماه (معادل 40 سال انسانی) مورد بررسی قراردادند آنها بهبودهایی را درفعالیت عملکردی و مداوم ساختار ریه مشاهده کرده و هیچ عوارض جانبی دیده نشد.
Thébaud و تیم او امیدوار به انجام یک مطالعه آزمایشی بر روی20 انسان طی 2 سال آینده برای آزمایش اثر بخشی و ایمنی این درمان هستند.
پایان مطلب/
 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه